psykologen

Alla inlägg den 16 oktober 2008

Av Psykologen - 16 oktober 2008 19:11


Varje människa vill bli avslöjad.


Det här har jag läst och jag har för mig att jag skrivit om det men nu kan jag inte för mitt liv komma ihåg vem som skrivit det eller när jag läste om det och inte kan jag hitta det i bloggen heller. Det är knappast något som Marx, Weber eller Durkheim skulle säga så det bör ha varit före september. Var det Rilke? Var det Hellsten? Jag måste skärpa till mig med kategorierna. Varför finns det inte en sökfunktion..


Hur som helst handlade det förstås om att människor bär på rädslan att någon ska se igenom dem och döma dem. I själva verket är det förstås precis det vi helst av allt vill, att någon ska se igenom alla våra masker och försvar så att vi slipper låtsas mer.

Av Psykologen - 16 oktober 2008 18:21

 

C kommer till databordet med en receptbok som han hittat i sitt rum och frågar om vi inte kan laga maträtten han slagit upp. Jag kikar på bilden och ser att rätten består av nudlar, frysta grönsaker och korv. Med andra ord precis det som vi brukar äta minst en gång i veckan. Bra, ingen större utmaning då. "Ska vi göra den tillsammans?" frågar jag. C ser tveksam ut. "Jag håller på att städa mitt rum", säger han. Vi kommer överens om arbetsdelning. "Du kan titta i den här hur man ska göra", säger C uppmuntrande och spatserar tillbaka till bokhyllan han håller på att organisera.


I köket uppstår en viss problematik eftersom de råvaror jag normalt lever på för ovanlighetens skull inte finns hemma. Nåja, jag får väl improvisera då, tänker jag, en tanke som aldrig tidigare passerat mitt medvetande i sammanhanget. Jag byter sojan mot kalvfond (ja den är ju brun), grönsaksblandningen mot minimorötter och nudlarna mot spagetti. "Vad gott det luktar", säger C som glömt bort sin städning och i stället fördjupar sig i att träna skrivning i en sifferbok.


"Mm, vilken god korv!" säger C vid matbordet. "Vad är det som smakar som saft?" "Hm", funderar jag, "det måste vara senapen, den är söt". "Men usch!" ubrister C, "senap!" Han befinner sig några sekunder i inre konflikt innan han konstaterar att han i alla fall inte gillar sån senap som man tar ur en burk och lägger på en korv. Dvs precis sådan senap vi just äter. "Det är för att den är blandad med olja och soja", säger jag och väljer att bortse från kalvfonden. "Om man blandar olika smaker kan man få en helt ny smak, precis som när man blandar färger". "Hur blandar man guld?" undrar C och jag tänker på Paolo Coelho.


Efter maten tar C med sig receptboken för att visa för grannen. "Vi har ätit nåt vi aldrig har ätit!" meddelar han. I själva verket har vi ätit samma sak som vi ofta äter, ändå har båda våra begreppsvärldar kring mat och smak just genomgått en kognitiv revolution.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards