psykologen

Alla inlägg den 6 oktober 2008

Av Psykologen - 6 oktober 2008 22:57

 

Getingarna beter sig underligt så här års. Sömndrucket flyger de varhelst de behagar och viftas förargat bort när de inte respekterar privata utrymmen. ”Låt getingen vara så rör den dig inte!” har mamma sagt. Det är en lögn jag sedan länge genomskådat. Getingen sätter sig där den vill oavsett om jag rör den eller inte, även där jag inte vill och försvarar jag mig så får jag ångra mig. ”Den är inte farlig”, säger mamma. Det är inte heller sant. Till skillnad från ett bi är getingen ett rovdjur. Den äter kött. Den kan också stickas många gånger utan att dö. Den sticks inte för att försvara sin egendom, jag är inte i dess bo och klampar.


Det händer att getingen kommer in i mitt bo däremot. Förvirrad och stressad vet jag inte vad jag ska göra med den. Den surrar runt inne hos mig och gör det den tycker är dess rättighet. Ska jag låta den vara och hela tiden se den i ögonvrån, orolig för var den ska ta vägen här näst och om jag ska sätta mig på den av misstag? Ska jag vifta bort den och riskera att bli stucken? Ska jag slå ihjäl den?


Jag följer getingen med blicken. Jag kan inte lita på den, inte den på mig. Getingen är expert på det den gör men hopplöst vilse när den är fel ute. Jag grips av medlidande och sorg; så långt hemifrån, så ensam. Jag grips av avsky; så hänsynslös, så osympatisk. Så fräck som så ledigt flyger in i andras hem i jakt på värme och söta dofter utan att erbjuda något i gengäld. Ännu en skillnad som skiljer getingen från biet: Getingar gör ingen honung.


Min hand griper om en hoprullad tidning. Jag ser på getingen och trots min rädsla för dess gadd och i visshet om att den kan göra mig ordentligt illa förstår jag att maktbalansen här är skev. Storleken är en illusion men jag besitter kunskapens vapen. Jag vet så mycket mer om getingar än vad den här getingen vet om vad jag vet. ”Getingen är vacker”, säger mamma, ”den kan inte hjälpa det den gör du inte gillar. Du kan tycka om den utan att tycka om dess handling”. Godhjärtade mamma som byggt mitt samvete. Därför förblir jag passiv. Jag lämnar dörren öppen och låter getingen flyga ut utan att röra den. Lyssna på mor din, getingen sticks inte om du låter den vara.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards