psykologen

Alla inlägg den 19 oktober 2008

Av Psykologen - 19 oktober 2008 20:58


Den extra utmaningen i helgen bestod av det faktum att den fruktade kursboken i kunskapssociologi inte fanns att tillgå på hemspråket varpå jag blev tvungen att ta mig an den på engelska. Inte en omöjlig uppgift om än något mer tidskrävande.


Förutom att Berger och Luckmann med sitt tyska påbrå vräker sig i den amerikanska universitetsengelskan och täcker upp sitt bristande ordförråd med alla latinska småfraser de kan klämma ur sig verkar de lida av sexuell förstoppning då det ena illustrerande exemplet är med perverterat än den det andra. Incest hit, ipsi facto dit, bögarmé hit, par excellence dit, orgier hit, a fortiori dit, kärlekstriangel mellan kvinna A man B och den lesbiska kvinnan C hit (hm, varför känns detta exempel bekant..?), ergo sum dit.


Engelska var annars mitt favoritämne i skolan före psykologin och svenskan. I gymnasiet inträffade dock något som presenterade en oväntad utmaning för all följande tid. Tandläkaren som plockade bort min klassiska nörd-tandställning klistrade fast en ståltråd på baksidan av tandraden och skickade mig tillbaka till engeLSK-lektionen. Jag fick äran att läsa högt vilket jag väl inte hade något emot MEN om du föreställer dig följande övning med ett främmande föremål fastklistrat bakom framtänderna kan du säkert tänka dig vad som hände:



Tråden har sedemera trillat bort men klistret sitter kvar. Jag lärde mig dock ganska snart en alternativ teknik så jodå, jag kan säga th utan talfel.



Av Psykologen - 19 oktober 2008 19:09

 

Originaltexter – detta sammelsurium av uppstyckad teori, tillämpade resultat, personlig filosofi, inavlat språk och muterade tankebanor. Att läsa en originaltext är som att trycka sig fram genom en snårskog som aldrig blivit gallrad med hjälp av en kökssax. Det slutar med att fingrarna blöder, saxen går sönder, kläder rivs i trasor och man ramlar ut på andra sidan, utmattad, desorienterad och helt utan motivation att någonsin ge sig in i snårskogen igen.


Tack och lov för de tappra själar som i sitt anletes svett tar en originaltext och plockar ut kärnpunkterna, tolkar dem och strukturerar upp dem för det ovana ögat. De är vetenskapens trädgårdsmästare som gör det möjligt för oss dödliga att avslappnat flanera i kunskapens grönska och njuta av växtlighetens krona.


Puuuuh. Jag är helt uttömd. Förbarma eder över min sarjade varelse, i vise.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards