psykologen

Alla inlägg den 12 oktober 2008

Av Psykologen - 12 oktober 2008 22:36


Åhå! Jag mötte mannen vid stenen vid trädet och vi gick och såg en film. En färggrann, sprakande, underbar film om konsten, kärleken och livet. Kvinnorna! Språket! Staden! Katalansk gitarrmusik! Hon är som en vildhäst i en trädgård, Penelope Cruz, och när de grälar hysteriskt på spanska vet man inte om man ska skratta eller gråta. Jag vet inte om jag vågar visa den här filmen för P. Hon kommer att få dåndimpen, säga upp sig från sitt jobb och i nästa nu kasta sig i armarna på sin spanska målare! Jag och min nya vän spatserade ut ur salongen fånigt leende och gestikulerande (eller kanske var det bara jag som gestikulerade?). Oh! Jag måste diskutera den här filmen med T inom kort. Den handlar om allt vi läser om just nu.


Vad sa hon, Maria Elena.. "Kärleken kan bara vara romantisk då den är ouppfylld". Jag tänker att erotiken är som störst när den är ouppfylld. Det är tanken om vad som icke kan bliva eller vad som icke är som gör den så stark. Nåväl. Fördjupning i detta en annan dag.


"Vi är gjorda för varandra och samtidigt inte gjorda för varandra. Det är en motsägelse. Jag behöver en poet för att förstå det!"


"Min far är förbittrad på folket. De har levt i tusen civilisationer och ändå inte lärt sig älska. Det är hans hämnd mot världen, att skapa vackra texter och neka publiken dem."


Se filmen!



Av Psykologen - 12 oktober 2008 13:42


Lyssna gärna också på Natalie Merchant My Skin i listan. Den är fantastisk. Lite text:


I'm a slow dying flower
Frost killing hour
The sweet turning sour
And untouchable


Oh, I need
The darkness
The sweetness
The sadness
The weakness
I need this

---

I need
A lullaby
A kiss goodnight
Angel, sweet love of my life
Oh, I need this


Is it dark enough?
Can you see me?
Do you want me?
Can you reach me?
Or I'm leaving


You better shut your mouth
Hold your breath
Kiss me now

You catch your death
Oh, I mean this

Av Psykologen - 12 oktober 2008 03:30

 

Här står jag på samma plats, som om jag gått i cirkel. Allt omkring mig är detsamma och bara jag tycks vara förändrad. Skuldbördan vilar tung på mina axlar utan att jag vet om någon lagt den där förutom jag. Återigen försöker jag förstå utan att lyckas, hur något kunde röra mig så djupt och sedan lämna mig så plötsligt. Hur somliga kan sätta stopp och inte rubbas. Mitt försök till avslut var tafatt och meningslöst, lika meningslöst som JAG enligt utsago var för den som jag försökte be om nåd men inte nådde. Av allt är det det svåraste att bära. De ord som sa till mig att jag ingenting betydde i vad som blev vårt sista samtal. Slarvigt utav misstag och därmed desto hårdare att ta emot. Så noga jag har varit förr att låta avsked ha sin gång hur lång tid de än må dröja. Till vilken nytta nu när ände efter ände lämnas hängande i luften, som om den tråd som band oss samman aldrig fanns. Mitt vädjande i mörkret möter ingen. Jag står kvar och kan inte gå framåt.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards