psykologen

Alla inlägg den 21 oktober 2008

Av Psykologen - 21 oktober 2008 23:27


"Du kom hit med en avsikt, för att hjälpa. Nu letar du efter vem vet vad, du rotar i mina känslor."


"Ska jag berätta för dig vem du är, hur mitt lidande ger ditt liv mening?

Spring iväg du, du som kan."


 


Den här mannen må vara sängbunden men inte behöver man ha fått nacken bruten för att vara den som ser andra fly medan man själv inte kan röra sig ur fläcken.


Här hade jag tänkt skriva något de tankar om sann intimitet och olika definitioner av kärlek som den här filmen väckte men jag är alldeles för trött för att göra det hela rättvisa så jag väntar med det. Se filmen i stället så länge.


Av Psykologen - 21 oktober 2008 00:02

 

En vän ringde och berättade om det knepiga i att återfinna sig själv i en position där man inte vet hur man ska agera eftersom man helt enkelt aldrig fått lära sig det. I det här fallet om att bemöta svaghet och samtidigt förhålla sig distanserad för att kunna möta den på ett konstruktivt sätt. Min vän påpekade de handikappande konsekvenserna av att skyddas från föräldrarnas svaghet under uppväxten, som jag känner till väl. Jag kom att tänka på ett exempel då min pappa ringde mig och grät i telefonen då jag var drygt 20 år gammal och detta försatte mig i ett tillstånd av total förvirring och handlingsförlamning. För mig var mina föräldrar och äldre syskon oförmögna till svaghet. Än idag förlitar jag mig på att de ”starka” individer jag ser upp till ska förbli orubbliga och när de bryter samman står jag helt oförberedd och perplex inför detta och beter mig ofta taktlöst och till synes osympatiskt i min oförmåga att bemöta det.


Själv har jag också klätt mig i styrkans roll såsom den blivit lärd till mig och finner det närmast otänkbart att visa någon annan sida annat än i samförstånd. Att gråta inför mitt barn vore en dödssynd mot bakgrund av min fostran men jag försöker lära om. Jag förstår att jag måste lära honom hantera andras svaghet såväl som sin egen (OBS, se den och förstå den, INTE ansvara för den) för att bryta detta nedärvda mönster av kyla och avstånd. Men det är svårt och det kräver en medveten ansträngning varje gång.


Tanken på det känslomässiga avståndet till min pappa påminner mig också om den kulturella rikedom han aldrig delade med sig av och som nu är det som utgör den sorg jag inte tidigare kunna känna. Konsten och musiken; ett arv som aldrig gavs till mig annat än som ett oplanterat frö och som jag känner en slags själslig längtan efter. Jazzen var en av hans passioner och nu när jazzfestivalen går av stapeln står den inför mig som en närmast mytisk värld som jag önskar beträda men inte känner. Ett oinlöst kulturellt kapital som min pappa glömde ge mig nyckeln till.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards