psykologen

Alla inlägg den 20 oktober 2008

Av Psykologen - 20 oktober 2008 13:37


Det är helt enkelt fullt. Så är det. Det enda jag sysslar med nu är toppfyllning. Mitt huvud hinner inte med att bearbeta och assimilera all denna nya information. Trycker jag in något med våld så raderas istället något annat ut i bakänden. Retroaktiv interferens kallas det för. När minnet för tillfället har nått sin fulla kapacitet och ny information tränger ut gammal (mindre ny, inte den som lagrats i långtidsminnet). Varför? tänker jag olyckligt och sedan kommer jag ihåg att den grupp jag umgås i besitter fördelen av en tanketradition inom detta fält. De är redan kognitivt ackomoderade inför denna kunskap, det är inte jag.


Min hjärna försöker desperat hitta knep för att hantera allt det nya. Den använder sig av den mest effektiva av minnesstrategier, nämligen det personliga referenssystemet. Det överlägset bästa sättet att minnas är att koppla ihop information till den egna jaghistorien. Därför slits dörrarna upp till det biografiska minnet och gamla händelser bombarderas med nya tillämpningar. De tycks vandra runt i medvetandet med klasar av kardborrar på sig. Stackars gamla minnen, får aldrig vara ifred.


Hur jag ska kunna klämma in en bok till, det begriper jag inte. Jag vill bara sova. Det är inte heller konstigt. Sömn är också ett sätt för hippocampus att redigera och strukturera ny information. Gah! Jag kan inte tänka en tanke utan att förklara den. Ok.. det är kanske i det här läget man inser att man borde lära sig meditation.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards