psykologen

Alla inlägg den 24 november 2008

Av Psykologen - 24 november 2008 23:45

 

”..försöken att inlemma individer i enhetliga identiteter inte bara är missvisande utan även förtryckande. Att en gång för alla fastslå sin identitet skulle för henne innebära att behöva försaka och undertrycka vissa erfarenheter och känslor. Att tvingas välja mellan alla de världar som är hennes.”


Det här är Gloria Anzaldúas beskrivning av den instabila identiteten, den som talade till mig så tydligt. Precis i den känslan har jag levt större delen av mitt liv. En till synes stabil identitet bör väl behöva stabil miljö. Min granne lät mig fylla i en ”livsberättelse”, ett verktyg läkare använder för att få en överblick över patientens medicinska och emotionella bakgrund. Där skriver man ner sina livshändelser och de känslor och upplevelser de inneburit. För min del går oro och otrygghet som min livslinje genom tiden.


Jag har levt med hoppet i handen och rötterna slingrade kring magen. Det är kanske därför jag är så smal..


Det är kanske därför jag fastnar så lätt i dem som kommer mig lite för nära och har så svårt att ta mig loss.. ingenting håller mig i marken..


Nå.. jag minns mina världar och den flicka jag var i dem. Ingen av dem är mindre verklig än någon annan, ingen är heller helt lik någon annan. Det enda de egentligen har gemensamt är att jag inte riktigt hörde hemma där. Jag var alltid en främling, kom alltid någon annanstans ifrån. Man behöver inte ha fötts i ett annat land för att inte kunna svara på frågan ”var kommer du ifrån?” eller ”var växte du upp?”. Jag kommer ingenstans ifrån. Jag växte upp lite här och där. Mitt land har inget namn.


Min vän säger ”jag vill komma bort”, jag säger ”jag vill komma hem”. Det är allt jag någonsin drömt om, men var jag än går fortsätter jag vara fel. Överallt måste jag välja mellan alla de världar som är mina och se de andra nedvärderas av en eller annan anledning. Ibland t o m av mig själv! Då några frågar sig vad som fattas i deras liv, vilken bit som saknas, så är jag en borttappad bit som söker efter sin kartong. En där jag kan stanna för att jag är hemma där. Hela jag, inte bara de sidor som passar.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards