psykologen

Alla inlägg den 10 november 2008

Av Psykologen - 10 november 2008 21:08

 

Aj vad jag har ont i ryggen.. jag ska gifta mig med en massör när jag blir stor.


Hur som helst. Till ett allvarligare ämne:


Tidigare har jag hävdat att bloggvärlden är en slags digital karta av samhället. Allt som finns i samhället finns att återfinna som blogg. Idag klev jag på en dold lucka och rasade ner bland slamkryparna. Jag återfann mig mitt i fascismens näste där hets mot folkgrupp verkar utövas fritt. Dilemmat med yttrandefrihetens ramar och det oreglerade Internet svävar genom medvetandet. Bloggskribenten ifråga, som inte vill ha kritik, meddelar följande: ”Jag har stängt kommentarerna, folk har ändå inget vettigt att säga, de är för korkade, och jag blir bara förbannad”. Han hänvisar sin fientlighet mot diverse med att ”Det är en fråga om etik. Etiken kommer ytterst från Gud.” och väljer och vrakar som många andra bland bibelcitat för att styrka sin sak. Han länkar till sex stycken andra bloggar han skrivit själv och bl a Svenska Nihilistsällskapet.


Jag ryser och Gud vänder sig i graven (Nietzsche ansåg att nihilism var resultatet av Guds död).


”Tidigare fanns en hemsida kritisk mot homosexualitet. Den blev polisanmäld. Det är så där med den där hetslagen. Idealiskt instrument för att trakassera kritiker. De här elitjudarna ska ha alla möjliga privilegier i samhället. En helt vanlig, anständig människa är däremot inte värd ett ruttet.”


Information från nämnd sida har han sedan lagt ut på sin sida.


Så här säger Blogger eller det vi kanske känner som blogspot.se i sin policy:


HATISKT INNEHÅLL: Användare får inte publicera material som förespråkar hat mot grupper baserat på ras eller etniskt ursprung, religion, funktionshinder, kön, ålder eller sexuell läggning/könsidentitet.


Blogger är tydliga med att de inte övervakar sina användare utan förväntar sig att man följer policyn. De censurerar inte stötande material men säger sig måna om att försäkra att de lagar som gäller i det land där de erbjuder sina tjänster följs. Hur går det ihop egentligen? Betyder det att det är läsarens ansvar att avgöra vad som är stötande respektive olagligt och anmäla sidor som verkar tveksamma? Det är knappast tanken eftersom en funktion för att kontakta huvudadministratören är nästan omöjligt att hitta. På bloggagratis finns ingen sådan alls vad jag kan se. Men vad tycker ni, har vi något moraliskt ansvar att säga ifrån när vi passerar en dylik text?


Tydligen är den här personen känd i de politiska bloggkretsarna. Han kallas för ett ”s k troll” (vad nu det är) och ”inte riktigt klok”. Själv kallar han sig ”oberoende radikalkonservativ”. Vid en sökning på Google ger hans namn 10800 träffar. Jag tycker det är lite läskigt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards