psykologen

Alla inlägg den 15 november 2008

Av Psykologen - 15 november 2008 18:34


En ny granne har flyttat in! Vad ska vi kalla honom? G2, eller R2 eller G-R, eller han-grannen? Jag har idag fullgjort min plikt som husvärd, en och en halv månad för sent (min ansvarsfullhet och organisationsförmåga är som vanligt överskattad) och lämnat en lapp till honom med instruktioner om sådant som sopsortering, parkering, snöskottning etc. Det lämpade sig idag då snön faller över staden. Äntligen! Jag älskar snön så länge den är mjuk och fluffig och torr. Snön ger vintern sin romantik.


Apropå romantik är den nya grannen en riktigt godbit. Ung, söt och tyvärr kort, som de flesta män. Eller åtminstone hälften av alla män sett från mitt perspektiv. Jag råkar nämligen befinna mig exakt på medellängden för svenska män, 180 cm. Grannnen (hon-grannen) och jag har tidigare smitt planer på hur vi ska få kontroll över hela nedre plan i vårt hus genom att på något sätt ta över den tredje lägenheten där G2 bor. Nu när jag fått vittring på unge herr G2 ligger han risigt till i sommar. Det börjar med ett glas rosévin på uteplatsen..


Nej, jag skojar naturligtvis. Såväl G2 som hans mytomspunna flickvän kan känna sig lugna. Jag överlämnar som vanligt det sociala ansvaret till orginalgrannen som hittills lyckats infiltrera alla lägenheter utom den hos H ovanför mig. Grannen uttrycker titt som tätt sitt missnöje över Hs ovilja att ge med sig för hennes charm. "Synd på sådana ordentliga trevliga män, när de stänger in sig så där" muttrar hon och knackar envist på för att ta med en spjärnande H i något gårdsprojekt. Jag misstänker att hennes mål är att bjudas på fika i varje kök och H har satt käppar i det hjulet.


I stort är grannsämjan mycket god i hus nr 19 där vi bor. Vi är ett av få hus som tackat nej till att bygga in ett plank som skiljer våra uteplatser åt. Det är tråkigt att se, tycker jag, hur människor bygger sig ifrån varandra. Jag önskar alla fick ha det som vi. Egentligen önskar jag för alla människor att vi vore bättre på att söka det som vi har gemensamt med varandra istället för att söka de personer vi tror oss ha något gemensamt med.

Av Psykologen - 15 november 2008 13:15

 


 Jag breder ut mig i soffan en sen sovmorgon och blippar förbi ett naturprogram om spindlar och deras nät. En spindelhona använder en slemboll på en tråd som slunga och fångar malar i luften med ett av sina framben. Otroligt.. På detta följer ett fascinerande skådespel:


Spindelhannen närmar sig en hona. Han smyger försiktigt på trådarna, undviker att störa nätet för mycket så att hon ska missta honom för ett byte. Väl framme vid honans kropp smeker han henne, nafsar på hennes fötter. Han kan känna på smaken huruvida hon är oskuld eller inte. Om hon är det är sannolikheten mindre att hon kommer att äta upp honom. När han är klar med sin riskbedöming och fattat beslutet att gå vidare i sina närmanden river han upp ett hål i nätet en liten bit från honan. Han spinner en ensam tråd över hålet. Han sätter sig på tråden och rycker i den om han spelade på en ensam gitarrsträng. Efter en stund vänder sig honan mot honom. Hon är åtminstone fem gånger så stor som honom. Hon placerar sig över den ensamma tråden och särar på sina åtta ben, en inbjudan till parning. Hannen tvekar ett ögonblick. Han vet att han efter parning har ungefär 50% chans att klara sig undan, högst ett par sekunder har han på sig att fly. Så levererar han sin gåva och hans tur tar slut. Honan må vara oskuld men ögonblicket efter att parningen fullbordats griper hon tag i hannen och snurrar in honom i sina silkestrådar. Spelet är över.



Trots människans överlägsna intelligens har vi inte kunnat uppfinna ett material så starkt, lätt och elastiskt som spindelnät, avslutar en alltid lika entusiastisk David Attenborough.



Skulle du gå vidare?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards