psykologen

Alla inlägg den 13 november 2008

Av Psykologen - 13 november 2008 14:31


DN betygsätter Stockholms hamburgehak och drar sig inte för att uttala klassmarkörer: ”Trots god service och miljöhänsyn andas McDonald’s lite white trash. Det går inte att komma ifrån.”


Nänä, att flippa burgare är inget jobb man kan skryta med, det har vi lärt oss. Det märkliga är dock hur man i vanlig ordning håller det inhemska om ryggen. Trots samma bransch, sämre miljöarbete, sämre råvaruhantering och lägre kvalitetskrav, sämre service och ett högre pris så ger man konkurrenten bättre betyg med motiveringen att man tycker att det smakar lite bättre och är mindre tonåringar som skränar i lokalen och kallar det ”snabbmat med nivå”.


McDonald's symboliserar en värdegrund man inte vill befatta sig med. Det går inte att komma ifrån. Att konkurrenten jobbar med exakt samma värdegrund med tillägget av en centralisering av makten i företaget, men helt enkelt inte varit lika framgångsrika, det spelar ingen roll. Det svenska är lite finare. Om det är svenskt kan det ju inte handla om exploatering av marginaliserad arbetskraft inte. Alla vet väl att Max inte skövlar regnskog, de håller ju till i Sverige för bövelen, här FINNS ingen regnskog. En svensk familjeföretagare som har jobbat upp sig från en korvkiosk på Norrlands tundra till en villa på Lidingö, han anlitar ju i alla fall inte nattstädare från den svarta marknaden. Eller hur var det nu med den saken? Oups, det gjorde han visst ja. Det är så lätt att gömma bort, man tror ju inte det om en riktig svensk. Svenska företag, dem kan man ju lita på. De vill egentligen inte tjäna pengar, de vill bara kramas.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards