psykologen

Direktlänk till inlägg 24 november 2008

Ingenmansland

Av Psykologen - 24 november 2008 23:45

 

”..försöken att inlemma individer i enhetliga identiteter inte bara är missvisande utan även förtryckande. Att en gång för alla fastslå sin identitet skulle för henne innebära att behöva försaka och undertrycka vissa erfarenheter och känslor. Att tvingas välja mellan alla de världar som är hennes.”


Det här är Gloria Anzaldúas beskrivning av den instabila identiteten, den som talade till mig så tydligt. Precis i den känslan har jag levt större delen av mitt liv. En till synes stabil identitet bör väl behöva stabil miljö. Min granne lät mig fylla i en ”livsberättelse”, ett verktyg läkare använder för att få en överblick över patientens medicinska och emotionella bakgrund. Där skriver man ner sina livshändelser och de känslor och upplevelser de inneburit. För min del går oro och otrygghet som min livslinje genom tiden.


Jag har levt med hoppet i handen och rötterna slingrade kring magen. Det är kanske därför jag är så smal..


Det är kanske därför jag fastnar så lätt i dem som kommer mig lite för nära och har så svårt att ta mig loss.. ingenting håller mig i marken..


Nå.. jag minns mina världar och den flicka jag var i dem. Ingen av dem är mindre verklig än någon annan, ingen är heller helt lik någon annan. Det enda de egentligen har gemensamt är att jag inte riktigt hörde hemma där. Jag var alltid en främling, kom alltid någon annanstans ifrån. Man behöver inte ha fötts i ett annat land för att inte kunna svara på frågan ”var kommer du ifrån?” eller ”var växte du upp?”. Jag kommer ingenstans ifrån. Jag växte upp lite här och där. Mitt land har inget namn.


Min vän säger ”jag vill komma bort”, jag säger ”jag vill komma hem”. Det är allt jag någonsin drömt om, men var jag än går fortsätter jag vara fel. Överallt måste jag välja mellan alla de världar som är mina och se de andra nedvärderas av en eller annan anledning. Ibland t o m av mig själv! Då några frågar sig vad som fattas i deras liv, vilken bit som saknas, så är jag en borttappad bit som söker efter sin kartong. En där jag kan stanna för att jag är hemma där. Hela jag, inte bara de sidor som passar.



 
 
Incognita

Incognita

25 november 2008 01:45

Jag har börjat omvärdera. Eller snarare, jag har börjat omformulera mig. Jag känner mer och mer viljan att "hitta hem" och jag tror att vi är många som har det som högsta önskan. Kanske är det en sådan period i livet? Omformuleringen kommer sig av att jag tror att det beror på vilken situation man befinner sig i. Att komma bort handlar just att avlägsna sig från någonting där man inte passar eller trivs. När jag nu har "kommit bort" (vilsen?) handlade det visst inte om geografi; det var snarare en flykt till en dagdröm. Man har många hem, på många plan. Önskan är att vara det på alla.

http://www.silje.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Grannen

25 november 2008 07:01

Vilket bra citat. Men tror ändå alla mer eller mindre känner sådär. Man speglar vissa delar av sin personlighet mot andra beroende på vilken yta dom har.

 
Ingen bild

Psykologen

25 november 2008 09:49

Hm.. ja visst, båda två, men det var inte vad jag försökte skriva om. Min poäng verkar ha gått om intet. Antingen misslyckades jag helt med att förmedla den eller så gick den förlorad i det sista stycket.

 
Ingen bild

Grannen

25 november 2008 17:42

Antar det.. för jag tänkte mig att du skriver om främligskap och om att hitta en plats där du känner dig hemma. Men var det något annat du menade får du nog förklara mera.

 
Ingen bild

Ralf

25 november 2008 19:02

en "universaldel" som passar olika modeller o märket är alltid bra att ha. men att den aldrig kan vara en vital och viktig del i maskineriet måste vara svårt för den. tyvär blir det mer o mer vanligt med sådana delar.

 
Ingen bild

Psykologen

25 november 2008 21:08

Jag önskar inte att vara hemma på alla plan. Eller det vore väl nice men jag tror inte det är möjligt. Jag önskar däremot att jag var helt hemma på ett enda plan.

Jag syftar inte på den dagliga interaktionen med andra människor eller någon slags önskan att ha allt gemensamt med någon. Det tror jag inte heller är möjligt (eller önskvärt).

Det jag försöker beskriva är rotlöshet i betydelsen avsaknaden av ett ursprung. Jag är inte riktigt någonting men lite grann av flera saker, men för lite för att det ska räknas i just den kretsen. Det är förstås kontextbundet, det är ju ingen tvekan om att jag är svensk och ljushyad t ex men det är inte relevant för det sammanhang jag befinner mig i. Det innebär hur som helst att jag aldrig är riktigt "äkta", precis som Ralf har uppfattat det. Jag är generisk. Jag är reservdelen som inte riktigt vet var den är gjord.

Jag pratar inte heller om upplevelsen av att känna sig splittrad mer eller mindre då och då vilket jag också tror att alla gör utan att jag faktiskt inte har någon situation som har varit stabil någonstans, med någon, någonsin. Jag har bytt adress och bostadsort, familjemedlemmar, vänner, skolor, skol och samhällsklasser, arbetsplatser så många gånger så tätt emellan att jag inte kan säga vilket som är mest represetativt för vad jag identifierar mig med. Eller så diskvalificeras dess giltighet, som i fallet med mitt jobb.

Jag håller med dig Ralf om att det i vårt allt mer rörliga och splittrade samhälle absolut blir allt vanligare och jag tror inte jag är unik på det sättet alls.

Men att normalisera ett fenomen genom att mena att "så känner väl alla" kan också vara att ta ifrån individen sin upplevelse och handlingskraft och därför bör man kanske vara försiktig med det. Jag har själv aldrig tänkt på det förut, det har jag lärt mig nu.

 
Ingen bild

Ralf

25 november 2008 21:43

när slutar sökandet efter sin kartong då? finns det en kartong? eller är det när man funnit lugnet och helt accepterat att man inte har en kartong som väntar, som resten av bitarna kommer fram o bygger sig runt en o en bild växer fram? är det då man förstår att bilden fanns där men man såg bara en ensam pusselbit?

 
Ingen bild

Psykologen

25 november 2008 22:06

Men herre gud Ralf, måste du knuffa mig ända in i medelålderskrisen? Vänta tills jag är 40 och inte kan föda barn mer åtminstone. ;)

 
Incognita

Incognita

25 november 2008 23:12

:o du kan föda barn efter fyrtio, det finns bara lite fler risker som associeras med det. Skjut medelålderskrisen lite längre fram :)

http://www.silje.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ralf

26 november 2008 07:39

ha ha, du får nog ingen medelålderskris, möjligen att du skaffar dig en 25 årig karl som du styr o ställer över;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:43

Jag pausar här.   Därför att just den här virtuella platsen just nu spelat ut sin roll. För att den givna titeln inte längre går att använda. Jag har ett yrke som inte går att skriva om, inte så gränslöst som såhär.   Här tystnar psykolog...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:17

Fantasierna är fortfarande kvar. Fantasierna om att möta honom igen. Det är precis det de handlar om, varken mer eller mindre. En oändlig rad av möten. På affären, i parken, på en exotisk ort dit vi båda åkt samtidigt, i en stad i Europa vi båda besö...

Av Psykologen - 20 januari 2016 22:20

Jag plockade fram en gammal säkerhetskopia som jag gjort av en tidigare PC som krashat för flera år sedan. Jag letade efter en video som givits mig, i ett anfall av nostalgisk längtan triggat av min halvtomma dubbelsäng när mannen som älskar mig jobb...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards