psykologen

Alla inlägg den 6 december 2008

Av Psykologen - 6 december 2008 01:30

 

I våras skrev jag om en tidning som ställde följande fråga till ett antal svenska författare: ”Vad är det svåraste du lärt dig om kärleken?”


Vad skulle du svara?

Vad skulle jag svara?


Kanske att det inte finns så det räcker till alla. Men jag är bara 30 år och jag har inte lärt mig mycket. Det är också det svåraste jag lärt mig. Jag vet inte hur kärleken ser ut. Eftersom jag aldrig sett den kan jag inte ta den i munnen. När jag försöker känns det jag uttalar en dålig kopia, som att jag försökt sälja något falskt och det bränner i mitt samvete. Ord är enorma, man måste vara oändligt försiktig med att säga sådant man inte menar, tänker jag och väljer att vara tyst. Inför väntande har jag bett om tålamod. När det händer kommer du att veta att det är på riktigt, säger jag. Då kommer det att betyda så mycket mer. Väntan dröjer och tystnaden består. Den som undrar slutar fråga och mellan oss växer avståndet. Det märkliga är ändå detta: I slutet när vi lämnat varandra och aldrig någon kärlek lämnat min mun, så kan jag heller inte säga ”Jag älskar inte dig”. Det vore lögn. Hur går det ihop..?


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16
17
18
19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards