psykologen

Alla inlägg den 21 december 2008

Av Psykologen - 21 december 2008 18:13


Igår glömde jag min mobiltelefon hemma hos P vilket jag upptäckte lite för sent för att göra något åt saken. Jag måste erkänna att det fanns en viss befrielse i det hela. Att inte veta om att ingen har sökt mig, att inte veta om att ingen har ringt mig eller skickat något meddelande till mig idag heller. I "morse" när jag klivit upp och ätit min mjölk med flingor och min obligatoriska randigkavjarmedfärskostmacka slog jag på TVn och såg en repris av Beckman, Ohlsson och Can. Den här gången med underrubriken "Varför blir vi aldrig nöjda?", om lycka nu för tiden.


Visa rättmätig vrede och agera, sa någon. Oj så långt avståndet är mellan vreden och handlingen, tänkte jag. Och vad är rättmätig vrede?


Ekonomen i rutan (som mest verkade hitta på en massa spännande forskningsresultat) menade att lycka är att leva i förväntan. Nog förstår jag hur han menar. Hur tanken på det som möjligen kan ske är närmast euforisk. Hur konstaterandet att detta inte skett är en bottenlös besvikelse. Hur ingenting någonsin blir bra nog.


Från det lilla till det stora kan jag förstå hur det kan vara så. Tanken på ett missat samtal eller undran då datorn är avstängd ifall någon kommenterat det där inlägget jag skrev igår. Är det inte alltid lite kittlande att titta efter? Är det inte alltid lite tomt och ödsligt precis i ögonblicket efter att svaret är givet?


Frågan signaturen Widde skrev som kommentar i inlägget nedan är så enkel och samtidigt så svår och precis den rätta frågan i sammanhanget.


Vad väntar du på?

Vad väntar jag på?


Ska vi vara ärliga här ett ögonblick så ska vi väl erkänna att inte är det vad som helst eller vem som helst vi väntar på, eller hur? Det är Det samtalet från Den personen, även då vi inte vet vem Den personen är. Inte är det vad som helst eller vem som helst som duger även om vi ibland tycks ropa efter det. BO & C känns på rätt spår i sin diskussion. För svaret på vad vi väntar på är förstås:


-Att bli nöjd.



Ibland händer det att man plötsligt snubblar över någon på vägen som gör väntan lite mindre outhärdlig. Ibland får de inte tillräckligt med cred för de små betydelsefulla sakerna. Tack Henrik för ditt mail och för ditt förtroende. Tack för att du ville möta mig vid stenen vid trädet som inte var någon sten och inte något träd heller men du hittade ju dit och det var huvudsaken.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16
17
18
19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards