psykologen

Alla inlägg den 26 december 2008

Av Psykologen - 26 december 2008 19:33


Uff. Nu har jag transkriberat intervjuer i fem och en halv timme. Tack och lov att de är slut. Det är en plåga att sitta och lyssna på sig själv säga ja, mm, jasså, öööh med fel tonfall eller ställa korkade följdfrågor eller inte komma ihåg nästa fråga och vara tvungen att leta i intervjuguiden. Egentligen kanske man borde lyssna på sig själv föra en vanlig konversation för att ta reda på varför folk ibland inte reagerar som man har tänkt sig men.. nä.. Jag vet inte riktigt hur jag känner inför de kommande videoinspelade terapisamtalen. Jag vet inte om jag vill se mig själv sitta med huvudet på sned och göra konstiga miner i allvarliga samtal. Nåja, den tiden den sorgen.

Av Psykologen - 26 december 2008 12:53


När jag sätter mig vid skrivbordet kommer katten och hoppar upp mellan ryggen och ryggstödet. Hon kryper kurrande upp under vänsterarmen för maximal hudkontakt och gosar in huvudet under handen samtidigt som hon smeker tillbaka med svansen. Utan att vara medveten om obehaget lägger hon plötsligt sin blöta nos mot handloven. Iiik! Om jag är inbegripen i något ”viktigt” brukar jag kasta ner henne på golvet i det läget, annars händer det att jag gosar sönder henne tills hon antingen börjar kloa mig eller hoppar ner självmant. Så ser vår relation ut. Jag gillar henne skarpt men vill jag verkligen leka med henne får jag ta på mig grytlappsvanten, annars kan jag råka illa ut.


Jag känner vissa människor som är så också. Men så är det väl när man tycker man om någon som inte riktigt har koll på sina vassa sidor. Man får lära sig att närma sig dem på säkrare sätt och ska man envisas med att pilla på känsliga ställen får man ta på sig en grytlappsvante.


Varma tassar gör avtryck på huden

Av Psykologen - 26 december 2008 00:00


Jag letade igenom några gamla CD-skivor och USB-minnen med filer från gamla datorer på jakt efter mina första texter. Tyvärr verkar det som att de ligger på diskett och jag har ingen diskettstation så det gick inte så bra. Jag hittade dock en massa annat. En fil full med Dr Phil-citat. Hehe. En fil med andra typer av visdomsord. Vad sägs t ex om dessa:


I haven't failed. I've found 10,000 ways that won't work.

- Benjamin Franklin


eller min favorit:


Appreciation is a wonderful thing: It makes what is excellent in others belong to us as well.

- Voltaire


Jag hittade också en del ganska jobbiga saker jag inte orkade läsa (varför sparar man sådant?). P och jag pratade bl a om gamla hjärtspöken igår natt. Sådana som hänger kvar i tanken. Hur blir man av med dem? Ersätt ett gammalt med ett nytt, menade jag. Det är det enda som fungerat för mig. Konfrontera spöket, menade hon. Ta reda på vad som verkligen finns där. Ja, det lät ju betydligt mer handlingskraftigt och konstruktivt. Men.. det finns väl alltid ett men..

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16
17
18
19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards