psykologen

Alla inlägg den 10 maj 2009

Av Psykologen - 10 maj 2009 14:50


Om du skulle vandra in i ordet oberoende, vad skulle du se?

-Tom Andersen


De är onekligen lite flumilummiga de här familjeterapeuterna, men det gillar ju jag. Tom Anderssen pratar om vikten av att inte låta sig hämmas av det dualistiska tänkandet och ser kunskap som en cirkulär process mellan rationalitet, praktik, relationer och kropp. (Han tycker att samtal är kroppsligt, orden är en kroppslig produkt då de pressas fram ur kroppen med hjälp av andningen (flumilumilum).) Det mänskliga centrumet finns i samtalet, inte i människan, säger han. Vi blir vad vi är genom det sätt vi uttrycker oss och vi har olika själv beroende på vem vi relaterar till.


Han säger också något annat jag finner intressant: Den professionelle lyssnaren bör vara försiktig med att avbryta. Här syftar han på att avbryta tystnaden. Pauser är ofta en kreativ förelöpare till nästa formulering, en förutsättning för det inre samtalet som ger mig bättre möjligheter att bättre beskriva det jag vill förmedla. En person letar sig fram till de rätta orden om hon inte blir avbruten, menar han.


Förändring kan aldrig styras utifrån säger 2:a ordningens cybernetik, bara inifrån. Här undrar jag om Andersen ändå inte menar mellan, med tanke på sam-talet, men det få vi väl diskutera.


 

Det här fotot heter "för oberoende".


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards