psykologen

Direktlänk till inlägg 4 april 2010

Små behållare av lycka

Av Psykologen - 4 april 2010 18:26

Nedan beskriver jag hur minnen är bundna till ett sammanhang och hur en sinnesstämning kan fungera som ett sammanhang som aktiverar minnen. Visst är det så att även positiva sinnestämningar fungerar på samma sätt. Speciellt om de är intensiva och kanske inte helt vanliga. Så sker på gott och ont. För mig är känslan av intensiv lycka starkt kopplad till förra våren och varje gång jag upplever ett lyckorus så rasar en stormvirvel av minnen från den tiden över mig genom ett fönster av tid som om jag klivit rakt genom ett regn av såpbubblor. I nästa ögonblick har jag tårar i ögonen och så intimt förknippade är lycka och sorg för mig. Varje ögonblick av glädje är en berg- och dalbana som lämnar mig vimmelkantig. Kanske kommer det att vara så till dess att jag upplever något helt nytt, till dess att min lycka binds till ett helt annat sammanhang. 


Idag låg jag på golvet i träningssalen och lyssnade på en engelsman leda avslappning på bruten svenska ackompanjerad av vacker musik som jag tidigare kopplat till den där stranden jag skrev om. Hans röst som påminde om den röst jag minns tillsammans med allt det andra vackra var ett sånt där ögonblick då värmen liksom väller upp från hjärtat till ögonen och rinner ner längs ansiktet för att samlas i underläppen. Hej sorgen, tänkte jag och kände hur den nöp mig i munnen som man ibland nyper en häst på skoj, svämmade över i ögonvrån en stund som för att svalka de heta kinderna och sedan var det över.


Jag står nästan inte ut med solen. Den låg här, precis här, på hans rygg då han spelade sin musik för mig och sjöng sina sånger och jag låg bakom honom och han sa vad fint det blir när du sjunger med mig och.. Jag står nästan inte ut för att just den stunden var så fullkomligt stilla.


Jag står nästan inte ut med solen.


Just därför låter jag den hämta mig gång på gång.


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:43

Jag pausar här.   Därför att just den här virtuella platsen just nu spelat ut sin roll. För att den givna titeln inte längre går att använda. Jag har ett yrke som inte går att skriva om, inte så gränslöst som såhär.   Här tystnar psykolog...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:17

Fantasierna är fortfarande kvar. Fantasierna om att möta honom igen. Det är precis det de handlar om, varken mer eller mindre. En oändlig rad av möten. På affären, i parken, på en exotisk ort dit vi båda åkt samtidigt, i en stad i Europa vi båda besö...

Av Psykologen - 20 januari 2016 22:20

Jag plockade fram en gammal säkerhetskopia som jag gjort av en tidigare PC som krashat för flera år sedan. Jag letade efter en video som givits mig, i ett anfall av nostalgisk längtan triggat av min halvtomma dubbelsäng när mannen som älskar mig jobb...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards