psykologen

Alla inlägg den 11 november 2009

Av Psykologen - 11 november 2009 12:28

Psykologmamman kan använda sina verktyg på olika sätt men hon kan inte komma ifrån sin grundläggande tro på hur verkligheten fungerar.


Pojken kan inte sova. Han har huvudvärk och får alvedon. Nästa kväll har han huvudvärk och magvärk och undrar om han inte är lite varm. Det är han inte. "Hm.." säger mamman. "Jag undrar om du kanske inte vill gå till skolan i morgon". "Men jag har ont", säger pojken. "Hm.." funderar mamman. "Ibland när man har ont i kroppen så är det en tanke som har fastnat där och inte kan komma ut. Speciellt i huvudet och i magen brukar de fastna. Om man släpper ut dem kan det sluta göra ont." Pojken berättar några saker om skolan och får några svar. "Nu gör det inte ont i magen längre", säger han, "men jag har fortfarande ont i huvudet". Det går kanske bort när du sover säger mamman och tänker gå ut ur rummet. "Jag kan inte sluta tänka på det där F sa", ropar pojken. Han pratar om det där F sa och får några svar. Pojken och mamman säger god natt. "Nu gör det bara lite ont i pannan", säger pojken och släcker lampan.


Mild konfrontation av somatiseringsförsvar, tänker psykologen. Bra att alvedonet tog slut, tänker mamman som förvandlats till psykologmamman.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards