psykologen

Alla inlägg under januari 2009

Av Psykologen - 8 januari 2009 17:20


Allt är meningen, sa prästen.


Meningen är allt, sa psykologen.


Men ingen är allt, sa politikern.


En mening är allt, sa lingvisten.


Allt en mening är, bekräftade Yoda.


Men är en allting? undrade filosofen.













Av Psykologen - 8 januari 2009 13:02


Det visar sig att jag tydligen missförstått uppgiften till gårdagens seminarium. Jag hade uppfattat att vi skulle presentera de teman som så att säga utgör vårt resultat. Dvs huvudrubrikerna på våra färdigställda data. Några andra hävdar att det bara var de teman som vi skulle analysera för att hitta resultat som skulle presenteras. Jag har känsla av att jag har överambitiösa medsystrar och bröder i så fall. Well well..


Nu när jag däckade på förmiddagen efter att ha lämnat min som på skolan okristligt tidigt, blivit strandad i vinterkylan med BILJXXXXN som inte startade, legat och gossat på det varma motorblocket trevandes efter kabeln till startmotorn, blivit handpålagd av en ovanligt glad och hjälpsam R som undervisat mig i motorummets anatomi och med en tång klämt åt kabelstiftet så att det inte ska lossna igen, DÅ blev meningen för lång. Men sedan drömde jag och då kom jag på ett till tema! Wohoo! I lööööv maj sliping brejn. Det fantastiska med intellektuellt arbete är att man gör det även då man sover.

Av Psykologen - 7 januari 2009 23:23


I tidens början fanns asken Yggdrasil vars grenar bredde ut sig över hela världen. Detta världsträd hade tre rötter och vid varje rot stod en brunn. En av brunnarna hette Urdarbrunnen, och nära den bodde de tre ödesgudinnorna Urd, Verdandi och Skuld. De vattnade trädet ur brunnen. Om de slutade med det skulle Yggdrasil vissna och världen förgås. Men först och främst spann de människornas ödestrådar, de trådar som avgör vårt öde redan innan vi föds. Ödet bestämmer vad människorna råkar ut för men människorna har ansvaret för hur de klarar dessa prövningar.


Även vår tid har sina nornor.


Av Psykologen - 7 januari 2009 18:33

 

Så en lärare beter sig på ett sätt som upprör ett antal studenter vilka vänder sig till föreningens ordförande. Ordförande sammanställer en ”hel lista” med punkter som han ska ta upp i ett möte med lärare och studierektor.


Ja, det verkar väl positivt att det tas initiativ för samtal och förändring. Just den här kritiken håller jag personligen inte med om och förvånas något över det håll som arsenalen riktas åt. Den lärare som (enligt mig) lägger upp ribban, försvarar sig mot angrepp på sin professionalitet som forskare och är tydlig med vad hon anser är en relevant klassrumsdiskussion hamnar i skottgluggen medan en lärare som termin efter termin kommer oförberedd till sina egna föreläsningar, ger studenter felaktiga direktiv och struntar i att rätta eller ens läsa vissa studenters inlämnade examinationsuppgifter och viftar bort undrande studenter med ett ”jaja, du är godkänd, vad vill du?”, han kallas inte till något möte.


Varför hon? Varför inte han? Vem bestämmer vilket? Viken kritik är det som framförs? Hur är den förankrad? Handlar det om ett fåtal individers personligt sårade uppfattningar som får stå för hela klassen via ett ombud som faktiskt inte talat med klassen och som kanske egentligen borde föras av de berörda eller vad betyder ”flera personer har påtalat det här”?


Och varför nu? Så vitt jag har uppfattat det är det här inte första gången vi möts av en lärare med mer auktoritär stil och det är inte första gången studenter blivit upprörda över detta. Däremot är det första gången vi möts av en sådan kvinna. Jag kan inte hjälpa att tankar på uppträdande och förväntat manér kommer för mig. Inte minst med tanke på vilken typ av kritik det var hon fick ta emot på sin i mitt tycke mycket intressanta redovisning av sin avhandling.


Jag vet inte riktigt vad jag tycker om vilket. Det är bara något som känns fel med det här. Jag känner mest att jag är glad att jag inte är lärare. Ibland kan det tyckas mig rent absurt hur lärarna ställs under luppen för spekulationer och personriktad kritik. En lärare som inte ser eleverna i ögonen anses medvetet otrevlig, har han kort tröja diskuteras hans magmuskler, råkar han slänga fel blick åt en tjej är han gubbsjuk, avbryter han en han en viss person är han ”emot” den personen. Nu talar jag alltså inte om åsikter kring den professionella rollen utan en personlig bedömning eller rent ut förakt som mest verkar ha med smak att göra.


Det finns något paradoxalt i hur studenten kräver den fläckfritt professionella pedagogen som aldrig gör några misstag eller visar några mänskliga svagheter och samtidigt förväntar sig ett empatiskt bemötande, en klapp på axeln och oändligt överseende och tålamod. Den professionella vuxna studenten, vem är hon och vilket är hennes ansvar?



Av Psykologen - 7 januari 2009 17:28

 

M: C, kan vi ut sen och gömma oss i skogen när du har slutat spela?


C: Jag vill inte.


M: Eller så kan vi döda buskarna och sen gå in igen!


C: Jag vill inte.


M: Vill du bara spela och spela och spela?


C: Bara tills jag klarat alla banor.


Ja, nu börjas det..

Av Psykologen - 7 januari 2009 16:53


Psykologens blogg presenterar, ett försök till ontologisk trygghet, ett återkommande inslag i tristessen; Veckans Nietzsche! Torsdagar, hela året! För den som önskar skåda bakåt på utvalda citat kommer de att sparas i kategorin Nihilistiskt.


Ja men vänta nu här, tänker det skarpsinnade till, det är ju onsdag idag!


Yepp, och därför kommer istället ett annat citat. När man talar om trollen så dyker de upp på inledningsbladet av en aktuell teoribok, som man brukar säga.



_____________________


Och att bli fri från tron på ofriheten

betyder att bli fri.


-Martin Buber

Av Psykologen - 7 januari 2009 01:09


Återigen var det omöjligt att somna och då tager man vad man haver som är lättsammast vilket råkade vara en Halénkatalog. Jag brukar undvika dylik lektyr i vanliga fall eftersom det bara leder till gråt och tandagnisslan att titta i dem. Eller konsumtion av varor som är fula och aldrig passar. I slutet på katalogen finns som bekant en mängd elektroniska prylar. Bl a en sida med sexleksaker. Ja, alltså det fenomenet är något jag inte har förstått mig på. All respekt för dem som brukar dem, det säger jag ingenting om, men själv själv förhåller jag mig skeptisk. Jag kan liksom inte förlika mig med poängen att ha ett gummiföremål att.. sitta på..


Vad som är ännu märkligare är de där som styrs med fjärrkontroll. Vilken otroligt märklig upplevelse det måste vara. Man ska alltså lämna föremålet allena och sedan fjärrstyra det.. drrrrrrrrr.. Vem är det som trippar på min bro? Jo det är den STORA bocken bruse!


Nja.. Det som förundrar mig mest är dock den lilla vibratorn det är tänkt att man ska ha på fingret. Utifall man har besvär med ligamenten? Eller om man föredrar en mer dekadent handposition? Lite som Adam på Michelangelo-tavlan ni vet. Jaja, nog kan det väl hända att en viss krampkänsla kan uppstå beroende på hur svårflörtad hon är, the Mrs, men ändå..


Nu har diverse personer av blandat kön under åren försökt pracka på mig något som kallas ”fjärilen” som mest påminner mig om en sån där varelse som hoppar på en från ett grönt ägg och blir en alien i magen. Nä, jag tror helt enkelt jag överlämnar all den där typen av närkontakt åt de modiga.



Av Psykologen - 6 januari 2009 23:49


Ja det var då själva rackarns hur omöjligt det här var. Fråga mig inte hur många gånger jag har kodat om det här materialet, plockat fjädrar från mitt syfte och ställt nya frågor till datat. Datan? Utrum, neutrum, inrum, altrum, überrum, unterum, wunderrum.


harkel


Ok, till slut så verkar monstret ha förlösts i all fall. Då visade det sig var oväntat svårt att hitta kompletterande teori om kopplingen mellan det globala och det lokala. "Det saknas forskning inom detta område" upplyser mig en stor fet bok. Jaha.. jaja. Allt handlar om identitet men nu plockade jag bort identitetsdunet och jag tänker inte sätta tillbaka det igen!


Ojojoj, vad sugna ni är på att läsa min individuella undersökningsplan.


Om nu någon läsare av en vidunderlig slump skulle råka läsa detta och tänka "Men! Det där har ju jag läst om och jag minns var jag läste det!" så får vederbörande gärna TIPSA. Observera att jag lyckades separera bort Luckmann från Berger. Ha! Hälften vunnet.




Syftet är att undersöka individens upplevelse av handlingsfrihet då en samhällsekonomisk förändring inträffar.


Frågeställningar:

Hur ser individen på möjligheten att påverka sin situation?

Vilka faktorer avgör hur stor möjligheten till påverkan är?

Vad kan påverkas och vad kan inte påverkas?

Vilket ansvar känner individen som aktör i samhället?

Vilket ansvar läggs på övriga aktörer?


TEMAN

-resurser

-livsstil

-abstrakta system

-ansvar


TEORI


Georg Simmel – Frihet och tvång och bemötande av förändring i penningekonomin hos den moderna människan


Anthony Giddens – Ambivalens, omnipotens och maktlöshet etc hos den senmoderna människan


Peter Berger – Det moderna medvetandets hemlöshet, om vikten av livsplanering

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards