psykologen

Alla inlägg under januari 2009

Av Psykologen - 22 januari 2009 17:10


Det är vansinnigt. Som att stå i åskregnet naken utan stövlar en kvävande het dag.


Det är overkligt. Som att leva i en dröm i ständig oro att vakna upp till sanningen.


Det är psykosomatiskt. Som att arbeta på gränsen till utbrändhet och dagligen drabbas av akut stress.


Det är tvångsmässigt. Som att fastna i ett bisarrt beteende och ständigt upprepa samma tanke.


Det är magiskt. Som att få sin önskan uppfylld om och om igen.


Det är fantastiskt. Det är oändligt mycket mer.


(Rilkes ord ekar i mitt huvud. De har de gjort sen jag fann honom och återkommer i perioder. Han skriver till Franz Kappus: "And for the rest, let life happen to you. Believe me: life is right, at all events. And about feelings: all feelings are pure which gather you and lift you up; a feeling is inpure which takes hold of only one side of your being end distorts you.")

Av Psykologen - 20 januari 2009 22:14

 

Ich verstehe dass deine Wurzeln sich länger strecken als ich reichen kann und ich würde sie niemals aus dem Boden reißen. Jedoch hat mich dein Duft schon verzaubert und ich hoffe dass du in meiner Vase stehen willst, wenn auch nur für eine kurze Weile. Wenn es dich nach Hause zieht, verspreche ich dich sofort wieder frei zu geben und zurück zu setzen.


Av Psykologen - 20 januari 2009 08:32


Det slår mig hur olika sätt människor lever sina liv på. Hur några lever med dörren stängd i väntan på att rätt person ska knacka på och hur andra lever med hjärtat på vid gavel och låter sig fullkomligt slås omkull av ögonblickets kraft. Hur vissa lever med hjärtat mitt i kroppen och andra i huvudet. Hur några är rädda för sina känslor eller inte känner dem och andra låter sig dränkas av dem med risk att inte kunna andas.


Det slår mig hur ingenting är lättare att tro på än någon annans förtröstan.


Hur ingenting är lättare att lita på än någons annans förtroende.


Hur ingenting är lättare att bli förälskad i än någon annans ömhet.


Av Psykologen - 19 januari 2009 19:36

Jaja, vi drar väl en klassiker från grupp-psykologiboken, i brist på annat. Jag gillar frasen "prate about an Elephant". Prate? Hur ska man kunna veta vad som är svengelska när sådana ord faktiskt finns?


It was six men of Indostan

To learning much inclined,

Who went to see the Elephant

(Though all of them were blind),

That each by observation

Might satisfy his mind


The First approached the Elephant,

And happening to fall

Against his broad and sturdy side,

At once began to bawl: God bless me!

but the Elephant

Is very like a wall!


The Second, feeling of the tusk,

Cried, Ho! what have we here

So very round and smooth and sharp?

To me tis mighty clear

This wonder of an Elephant

Is very like a spear!


The Third approached the animal,

And happening to take

The squirming trunk within his hands,

Thus boldly up and spake:

I see, quoth he, the Elephant

Is very like a snake!


The Fourth reached out an eager hand,

And felt about the knee.

What most this wondrous beast

is like Is mighty plain, quoth he;

'Tis clear enough the Elephant

Is very like a tree!


The Fifth, who chanced to touch the ear,

Said: Even the blindest man

Can tell what this resembles most;

Deny the fact who can

This marvel of an Elephant

Is very like a fan!?


The Sixth no sooner had begun

About the beast to grope,

Than, seizing on the swinging tail

That fell within his scope,

I see, quoth he, the Elephant

Is very like a rope!


And so these men of Indostan

Disputed loud and long,

Each in his own opinion

Exceeding stiff and strong,

Though each was partly in the right,

And all were in the wrong!


Moral:

So oft in theologic wars,

The disputants, I ween,

Rail on in utter ignorance

Of what each other mean,

And prate about an Elephant

Not one of them has seen!


-- John Godfrey Saxe


(Jahapp.. Ctrl C/Ctrl V bjuder visst på den där länken för den som vill förkovra sig i mer av poeter som börjar på S)

Av Psykologen - 19 januari 2009 10:14


Reason is society speaking into your mind from the outside.

Emotion is you talking back.


You need to make sure that you hold the upper hand in that negotiation.

Av Psykologen - 18 januari 2009 14:58



Jewel - Absence of fear

Albumet heter Spirit


För att det sitter i kroppen. För att det gör ont överallt. För att det är underbart.


Av Psykologen - 17 januari 2009 21:51


Det ger den finaste av gåvor.. och i ett ögonblick är allt annorlunda. Ibland händer ovanliga saker och det finns ingen manual för hur de ska hanteras. Jag antar att det är det som är det fantastiska med livet. Jag antar att man ska vara glad när det händer. Vissa människor får aldrig uppleva när livet bara händer dem.


Jag är glad att jag fick känna det här. Jag är bara ledsen att jag inte fick leva det.


Av Psykologen - 17 januari 2009 14:04


Om man slår in ordet "fin" på en översättningssida, förslagsvis tyda.se som är min personliga favorit, så får man 28 möjliga översättningar. Ingen av dem är huvudet på spiken. Innan jag slog upp det tänkte jag att det ligger någonstans mellan nice och beautiful.


Fin är ett av svenskans viktigaste och mest underskattade adjektiv.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards