psykologen

Alla inlägg under januari 2009

Av Psykologen - 3 januari 2009 00:29


Efter tre år utan en fingerfärdig man med rediga verktyg får man höra detta från någon som just varit och trevat i underredet: 


-Du behöver renovera oljetråget. Det håller på att rosta upp.


Jamen tack för den informationen! Snuskhummer!



Av Psykologen - 2 januari 2009 00:31


Redan första dagen tog min fader konungen med mig till sin rosengård. Det var om aftonen, och vinden susade i träden. När vi vandrade mot rosengården hörde jag den där underliga musiken som lät som om tusen klockor av glas hade spelat på en gång. Det lät så svagt men ändå så starkt att hjärtat började darra, när man hörde den.


Hör du mina silverpopplar? sa min fader konungen.


Han höll mig i handen när vi gick. Tant Edla och farbror Sixten höll mig aldrig i handen förut och därför tyckte jag så mycket om att hålla in fader konungen i hand, fast jag egentligen var för stor för det.


Det var en hög mur omkring rosengården. Min fader konungen öppnade en liten port och vi gick in.


En gång för länge sedan fick jag följa med Benka till deras sommarställe ute vid Vaxholm och vi satt vid en bergshäll och metade just när solen skulle gå ner. Himlen var alldeles röd, och vattnet var så stilla. Det var den tiden när törnrosorna blommade och det växte så mycket törnrosor alldeles bakom berghällen. Och långt borta på andra sidan viken var det en gök som ropade så högt. Jag tänkte för mig själv, att det här är det vackraste som finns i världen. Inte göken naturligtvis, för den såg jag inte, men hans rop gjorde att allt det andra såg ännu vackrare ut än det annars skulle ha gjort. Jag var inte så dum, att jag sa någonting till Benka, men jag tänkte dela tiden tyst för mig själv: Det här är nog det vackraste som finns i världen.


Men då hade jag inte sett min fader konungens rosengård. Jag hade inte sett hans rosor, alla hans vackra, vackra rosor, som flöt fram som i strömmar, eller hans vit liljor, när de vaggade för vinden. Jag hade inte sett hans popplar, som hade blad av silver och växte så högt mot himlen att det brann stjärnor i deras toppar när kvällen kom. Jag hade inte sett hans vita fåglar, som flög genom rosengården, och jag hade aldrig hört något som liknade deras sång eller musiken från popplarnas blad. Ingen kan någonsin ha hört eller sett något så vackert som det jag hörde och såg i min fader konungens rosengård. jag stod stilla och höll min fader konungen i handen. Jag ville känna att han var där, för det var så vackert att man liksom inte stod ut med att se det ensam.


Ur Mio, min Mio av Astrid Lindgren


Av Psykologen - 1 januari 2009 21:06


Kärleken i en hasselnöt, från MITT perspektiv. Helt godtyckligt och helt känslomässigt sant för mig.


En dag står han plötsligt där på grenen. Så rätt så lik så rar. En sån som jag i mitt träd?! Jagar, springer, letar. Här är jag, här är jag, här är jag! Försöker plocka upp hans symboler och visa dem tillbaka. Berättar och berättar på mitt eget språk, men han verkar inte förstå ett ord. I stället verkar han lyssna på förståndets myndiga röst som berättar för honom hur det är. Springer efter, springer efter, kan inte låta honom vara. Ser honom i vånda, jagad av demoner, försöker hjälpa hjälpa krama krama. Så visar det sig till slut att han inte var den han såg ut att vara och allt verkar ha varit på låtsas. Förståndet trollar bort honom och kvar är jag i trädet. Buhu.


Javars.. nya år, nya sagor, nya ekorrar.

Av Psykologen - 1 januari 2009 19:13



 He who fights with monsters should look to

 it that he himself does not become a monster.

And when you gaze long into an abyss,

the abyss gazes also into you.


The Nietzsche Family Circus

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards