psykologen

Alla inlägg den 26 oktober 2009

Av Psykologen - 26 oktober 2009 17:58


Pastasallad med varm lax, socker ärtor och citrusdressing. Jag glömde köpa salladslök.


C gillar lax och spagetti. Den här får 10 av 10. Den får 5 av mig. Det är kul med pasta som smakar apelsin men i övrigt var den tam.


Betyder det här att jag ska skriva om mat varenda dag eller?! Njae.. jo.. nä.. kanske.


Jag satt och läste om den psykodynamiska förändringsprocessen enligt Binder på förmiddagen (då jag glömt bort att C har skollov och klivt upp två timmar för tidigt) och lade nöjt märke till att det går utmärkt att använde datoranalogier även till denna teori. Det gör det enklare att kommunicera med t ex ingejörer och dataprogrammerare som inte gillar en massa trams.


Mm, det går bra att tänka på det Omedvetna som en slags dold back-up med interaktiv programvara som du glömt bort att du installerat och ja..som eventuellt blivit infekterad. En bekant interpersonell situation aktiverar ett kommando och programmet gör som det brukar, inte det du vill. Du fattar noll. Din terapeut sitter dock inne med en slags viruskatalog som han samlat sina personliga och kliniska erfarenheter i. När du berättar för honom om knas som du varit med om och blivit frustrerad över och placerat dem i kontext m h a flera konkreta exempel (kanske ur din barndom men inte nödvändigtvis) har terapeuten fått en aning om vilken sorts virus det handlar om. Han hjälper dig sedermera att identifiera när infektionen kan ha drabbat dig, öva upp förmågan att upptäcka vad som triggar kommandot, när det händer och så småningom har du själv tillverkat ett antivirusskydd. Samtidigt sitter du och gör nya program tillsammans med terapeuten när ni träffas som integreras i det gamla. Tanken är att du ska uppdatera ditt antivirusprogram kontinuerligt, du vet. Det här kommer till slut att ske automatiskt och som att inte det var nog så kommer du att bli så skicklig att du kan improvisera om något helt oväntat skulle ske.


Nu har jag inte längre någon aning om vad jag pratar om eftersom det enda jag ser framför mig är ett kretskort och lötts om och det kanske inte riktigt samma sak men hur som helst.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards