psykologen

Alla inlägg den 2 december 2009

Av Psykologen - 2 december 2009 19:43

Som en och annan läsare har uppmärksammat har jag sedan fyra veckor tillbaka arbetat med att utöka min beteenderepertoar avseende intagande av föda. På ett mindre högtravande språk: Jag försöker lära mig laga mat. Ett av mina favoritskäl att tidigare låta bli var att recept är exempel på pedagogiska självmord, dvs de är bruksanvisningar skrivna av experter som för länge sedan glömt bort hur det är att vara naiv på området och därför misslyckas med sin uppgift. Ungefär som användarvänliga dataprogram, ett uttryck som helt enkelt är en självmotsägelse, av samma skäl.


Nå. Härmed ska jag avslöja nivån på min oförmåga att laga mat med ett förnedrande exempel. Håll till godo.


I somliga recept eller t o m på själva förpackningen anges att ris ska sköljas. Detta har gett mig huvudbry vid mer än ett tillfälle. Hur sköljer man ris? Det som kommer upp (ur registret av kognitiva scheman) för mig är den inre bilden av ett durkslag. Den som någon gång försökt sig på att skölja ris i durkslag har säkert, som jag, upptäckt att okokt ris fastnar i durkslaget. Följaktligen kan inte detta vara den tänkta tekniken. När jag söker alternativ passerar även en kastrull genom mitt medvetande men jag vet av erfarenhet att det är besvärligt att hälla av vatten från kokt ris utan att hälla av själva riset så jag avfärdar detta alternativ. Här har den som vet hur man KOKAR ris insett att jag tydligen inte ens kan koka ris för om jag gjort detta på rätt sätt borde det inte finnas vatten kvar i kastrullen med det kokta riset.


Hur som helst.


Hur man sköljer ris förblir således ett mysterium fram till den dag då jag befinner mig i Ts kök och T meddelar att man i Indien alltid brukar skölja riset till dess vattnet inte längre är grumligt. Därpå sköljer T riset. I en kastrull. Där det inte alls flyr behållaren eftersom okokt ris ju är tyngre än kokt ris.


Pucko.


Ja det bjuder jag på.


Min bekantskap med risets fantastiska värld utvecklas senare då A lär mig koka ris i kokosmjölk och gärna addera frusna ärtor. Han blir irriterad då jag vid ett annat tillfälle inte mäter upp vattnet då jag kokar quinoa eftersom det då blir vatten kvar, en reaktion som roar mig men jag väljer att inte uppmärksamma och i hemlighet tillskriver hans kultur med en hänvisning till det patriarkala sydeuropa.


Min poäng? Ja, kanske att dagens ungdom lik jag själv saknar så basal kunskap i köksbestyr att vi behöver antingen matlagningsprogram på TV där vi med fixerad blick lära oss t ex skölja ris eller extremt utförliga recept.  


(Eller varför inte ett datapgrogram som simulerar matlagning i träningssyfte och inkluderar sådana detaljer som rissköljande med en liten ruta upp i högra hörnet där det står "jag behöver hjälp".)(Programmet ska naturligtvis utformas av en naiv matlagare och utvärderas av en naiv matlagare som är ovan vid datorer.)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards