psykologen

Alla inlägg den 7 december 2009

Av Psykologen - 7 december 2009 13:02

Beteendeterapins ABC-metodik är onekligen ganska tilltalande på det småfiluriga viset. Små experiment med stora vinster lockar på andra sidan alfabetet. Även jag hänger mig nu åt ett sådant experiment för att ta den allsmäktiga Tröttheten vid hornen. Var och varannan människa beklagar sig över trötthet varje år utan att finna någon lösning. God kost (check) och god sömn (mjaa, men jag är skeptisk) och motion är väl de allmänna rekommendationerna. Nu hävdar jag att det här med träningskort på exempelvis IKSU är problematisk eftersom det kräver en sådan faslig organisation och planering och logistik etc. Koffein är förstås den läckra kortsiktiga konsekvensen som leder oss alla i fördärvet. Mikropauser är besvärliga när de gärna blir långpauser med klubbad säl-effekt.


Så vad göra?


Jag tänkte så här: Man tager vad man haver.


Jag har en studsmatta 120 cm i diameter som jag köpte till C i julklapp för 3 år sedan och som sedan 2 år står i förrådet. Vilket slöseri. Nu har den återtagit sin plats i köket (och är därmed i vägen för ungefär allt men lite hinder på vägen har inte fällt någon älg, som vi inte brukar säga). Tidigare då jag blivit trött har jag:


a. fantiserat --> ett främmande land av eviga grubblerier (vilket långsiktigt leder till depression om ni inte visste det)


b. druckit kaffe --> överaktivitet i nervsystemet kombinerat med underaktivitet i kroppen (som långsiktig leder till mer trötthet och beroende av centralstimulantia)


c. tagit en tupplur --> klubbad säl-effekt och stor tidsförlust (samt långstiktigt störd sömnrytm)


Härmed provar jag att varje gång jag känner mig trött eller okoncentrerad:


d. studsa minst fem minuter --?--> pigghet och långsiktigt godare hälsa


Utvärdering om två veckor gällande piggheten. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards