psykologen

Alla inlägg den 27 augusti 2008

Av Psykologen - 27 augusti 2008 22:00

 

Ang Lee blir intervjuad i Kobra om sina filmer, bl a Lust and Caution. Kristoffer Lundström frågar om filmen är en historia om lust eller kärlek och Ang Lee svarar:


"You don't do sex for nothing. After all, there is a chance for intimacy and communication without the lie in the words you say."


Jag sätter min kaviarsmörgås i halsen och hämtar hostande min penna. I mitt huvud vaknar ännu en historia, nya färger rullar in och mina händer brinner.

Av Psykologen - 27 augusti 2008 21:17



Grannen övertalar mig att dela kostnaden för en hammock med henne. Jag misstänker att hammocken i själva verket är ett svepskäl för att hon ska få köpa fler rosor. "Man måste ju ha något att titta på när man sitter där!" kvittrar hon förtjust. När skymningen faller och höstrusket drar in sätter vi på oss varma jackor (inte koftor) och går ut för att montera ihop hammocken. Det blir en prövning i teamarbete där grannen hemfaller till bruksanvisningen och jag hävdar logik men slutligen står skapelsen klar att sittas i. Romantiker som hon är kommer grannen på idén att täcka in det hela med en sänghimmel som fungerar som myggnät och mysfaktor.


Vi sitter bredvid varandra och gungar nostalgiskt. Åtminstone är jag nostalgisk för jag tänker på min morfars gamla hammock som han brukade täcka med regnskydd. Där brukade jag krypa in när det regnade när jag var liten och lyssna andäktigt på smattrandet mot plasten. Min granne tänker mer på nästa kärleksroman som hon ska ligga och läsa där när jag inte tar upp plats på dynan. Det enda som saknas är en kaffekopp med blommigt mönster och en kanelbulle på fat så har vi förvandlats till två gamla tanter. Ja.. och så har ju hon en man inne i huset som gnotar över att vi lämnat skräp på tomten. Jag har min katt och en blygsam dröm om att få sitta här i höstrusket och hålla någon i handen. "Nej, nu räcker det" utbrister jag som svar på den tanken och går in.


Efter en liten stund meddelar grannen irriterat att hennes man tvingat henne ta in myggnätet och att det var inge mysigt alls att sitta där med honom. Omysiga karlslokar, är de något att ha? Det vete katten. Hon myser glatt med karlarna i min soffa i alla fall. Katten alltså, inte grannen.

Av Psykologen - 27 augusti 2008 16:28

Hehehehe... så underbar. Apropå plutandet liksom. Jag ser mig själv följa de här instruktionerna lika slaviskt som vilket recept som helst och stanna upp perplex när resultatet inte blir exakt detsamma. Vad sa hon egentligen om limmet till ögonfransarna t ex? "Försök att inte få så mycket lim på botten". Botten??


Ojoj.. att den här typen av bilder och filmklipp hamnar på min blogg, är det ett tecken på att jag nu hamnat i en allvarlig 30-årskris fem dagar efter födelsedagen?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards