psykologen

Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av Psykologen - 12 oktober 2010 20:31

Precis uppkravlade ur artikelträsket blir jag och mina gruppkollegor bryskt nedknuffade igen av herr Handledare som tycker att vi ska vidga sökningen för att hitta mer än våra 8 artiklar till forskningsöversikten om evidensbaserad psykoterapeutisk behandling vid utmattningssyndrom. Han gör ett försök att glänsa med en metasökning som ger 8000 träffar för burnout. Lätt som en plätt, menar han. Men.. försöker jag, utan framgång. Det var ju där vi var, i alldeles för många träffar, med alldeles fel innehåll. Mängder och mängder av deskriptiv data, den ena utbrända yrkesgruppen efter den andra (t o m sexarbetare är studerade), mängder av preventiv data, ljus-terapi, spa-terapi, bild-terapi, dans-terapi, skog-terapi etc. Men jajaja, området är åter avsökt med hisnande TVÅ ytterligare träffar som matchar inklusionkriterierna. Yey. Vi framhärdar: det finns faktiskt inte fler studier publicerade. Det finns skäl till att det är så. Låtom oss bena upp och diskutera dessa skäl och icke mer dränka oss i databaseländet.


Med lite passiv inlärning har jag i alla fall lagt på minnet att utbrändhet inte är detsamma som utmattningssyndrom som i sig är en av fyra diagnoser av stress-relaterad ohälsa varvid ingen finns i DSM. Utbrändhet kan men behöver inte föregå utmattningssyndrom och huruvida denna svenska benämning alls ska diagnoticeras med, ja om detta tvistar de läkare som besitter makten och härligheten i all evighet amen. Risken med en diagnos är nämligen (passiv) sjukskrivning vilket visat sig vara förvärrande för patienten, ju längre desto värre. Validiteten ifrågasätts och det skrias efter forskning samtidigt som inga jämförbara studier kan genomföras utan vedertagna begrepp och kliniska gränsdragningar. Organisatorisk intervention tycks inuitivt rimlig tills Klink och Blonk (jodå) meddelar ingen signifikant effekt av dessa i sin metaanalys. Herr Handledare skakar bestämt på huvudet, arbetsplatsen kryllar av bakomliggande variabler, slutsatser kan ej dras.


Under tiden dubbelarbetar sig duktiga flickor vidare in i väggen övervägande inom den offentliga sektorn med ständigt ansvar för sina medmänniskors blotta livhanke, arbetsuppgifter som tycks celldela sig okontrollerat och sparkrav som inte går att uppnå utan konsekvenser.


Detta sker just nu även i Libanon.


Och bland kinesiska sjuksköterskor.


Egenanställda män tenderar också att trilla dit.


I Australien drar man åt svångremmen i socialförsäkringen så att det inte ska vara möjligt att få ut ersättning för stressrelaterad ohälsa.


Läkarstudenter får lära sig copingstrategier i parti och minut för att de inte ska hoppa av sin utbildning.


Har man inte kontroll över sitt liv blir det besvärligt, konstaterar en psykiater i Läkartidningen. Patienterna måste drar ner sina ambitioner och ändra förhållningssätt till hela livet.


Hur var det då med att bevisa sig kompetent nog att ha rätt till arbetsmarknaden, statusjobben och styrelserna? Hur var det med att lära sig att sätta ner foten i löneförhandlingsrummet? Hur var det med lönsamheten och besvärligheten? Damned if you do, damned if you don't.


Jomen visst sörrö, det löser sig om vi bara öppnar upp markanden lite, speciellt för sjukvård, så att kvinnor kan starta eget. Då kan de bli dubbel-utbrända! Yey!!


(Och det var väl ändå ingen som blev förvånad över att den som säljer sex utvecklar en personlig distans till sitt arbete, dränerar sitt känslomässiga kapital och inte känner sig helt nöjd med sin arbetsprestation.)


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards