Direktlänk till inlägg 4 april 2010
Liten kurs i depression fortsätter.
Så här fungerar problemlösning:
Hjärnan fokuserar på skillnaden mellan ett mål vi vill uppnå och var vi befinner oss idag. För att motivera oss att handla målar den upp en bild av var vi hamnar om vi inte agerar och för att hjälpa oss att göra rätt val hämtar den information från tidigare liknande händelser som innehåller ledtrådar om en adekvat lösning.
Om vi ser våra känslor som problem så aktiveras samma funktion. Hjärnan fokuserar på skillnaden mellan hur vi mår och hur vi menar att vi borde må. För att motivera oss att handla målar den upp ett katastrofscenario av hur det kommer att bli om vi inte agerar och för att hjälpa oss att göra rätt val hämtar den information från tidigare liknande händelser (tidigare tillfällen då vi känt likadant). En lavin av minnen från tidigare misslyckanden aktiveras och då de sällan innehåller några lösningar uppstår istället frågor om varför vi alltid misslyckas och vad det är för fel på oss. Detta är grubbleri, ett självcentrerat, självkritiskt ältande där vi är helt upptagna av att vi är olyckliga och av orsakerna, innebörden och konsekvenserna av detta. I tron att vi ska kunna tänka oss fram till en lösning förvärrar vi just den sinnesstämning vi försöker undkomma. Grubbleri är inte en del av lösningen utan en del av problemet.
En sinnesstämning i sig är inte ett problem utan en naturlig reaktion på en händelse. En budbärare. När vi inte vill kännas vid känslan tenderar vi att skjuta budbäraren. Vid depressivt tänkande skjuter vi oss själva. Det här kallas med psykodynamiska termer för introjektion. Vid mer projektiva reaktioner är det andra personer som hamnar i skottlinjen.
Hur som helst..
Boxar med en massa jobbigt, kallar grannen dem. De där behållarna av negativt material som verkar ösa ur sig sitt innehåll då något liten grej går fel. Man borde samla på sig positiva boxar, säger hon. Och ja, vi har sådana också. Det är bara det att när vi blir olyckliga så är det inte dem vi använder oss av och sällan ser vi välmående och glädje som ett problem. Om det inte är så att det inte är så bra som det borde vara och så rullar det igång igen. Det är här mindfulness hjälper oss att möta känslorna som de är utan att värdera dem och jämföra dem. Uppmärksam närvaro är motsatsen till grubbel. Den är intentionell (till skillnad från automatisk), den är upplevelsebaserad (till skillnad från abstrakt tänkande) och den är värderingsfri (till skillnad från jämförande).
Perhaps you will always be my parallell line forever one step and an infinity away and perhaps no one will ever know me like you After all we are the same but sometimes two people can have an undeniable connection everything in common a...
Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...
Många gånger har jag tänkt att den relationen jag upplevde med mannen från andra sidan bergen var ett missbruk. Att den intensiva närheten blev en drog och att jag därför måste värja mig emot den för alltid. Därför att den annars sipprar upp i mellan...
The real cause of suffering is the reaction of the mind; the reaction is repeated moment after moment, intensifying with each repetition, and developing into craving or aversion. This is what in his first sermon the Buddha called tanha, literally "...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 | ||||||
5 | 6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 | 15 |
16 |
17 | 18 | |||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 | 24 | 25 |
|||
26 | 27 |
28 |
29 |
30 | |||||
|