Direktlänk till inlägg 2 maj 2010
En gammal Indiansk sägen, hämtad ur boken nedan.
En ung krigare stördes av att han inte kunde paddla över en flod pga att vinden hela tiden blåste honom tillbaka. Förargad bestämde han sig till slut för att leta reda på vinden och stoppa den. Han gick mot vindens riktning tills han fann dess källa i form av en örn och lurade örnen så att den föll ner och fastnade i en klippskreva. I samma ögonblick stannade världen, vädret blev outhärdligt varmt, alla sjöar torkade, djuren dog och människorna led.
Inom tibetansk buddism används vinden som metafor för sinnet eftersom det ständigt rör sig. Den som har en emotionell problematik sägs ha en vind-problematik. Att försöka tvinga sinnet till stillhet är som att försöka stoppa vinden. Att finna ro handlar alltså inte om att stoppa sinnet utan att se på det som sker där på ett annorlunda sätt.
Perhaps you will always be my parallell line forever one step and an infinity away and perhaps no one will ever know me like you After all we are the same but sometimes two people can have an undeniable connection everything in common a...
Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...
Många gånger har jag tänkt att den relationen jag upplevde med mannen från andra sidan bergen var ett missbruk. Att den intensiva närheten blev en drog och att jag därför måste värja mig emot den för alltid. Därför att den annars sipprar upp i mellan...
The real cause of suffering is the reaction of the mind; the reaction is repeated moment after moment, intensifying with each repetition, and developing into craving or aversion. This is what in his first sermon the Buddha called tanha, literally "...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 |
18 |
19 | 20 | 21 |
22 | 23 |
|||
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 | 30 | |||
31 | |||||||||
|