psykologen

Direktlänk till inlägg 30 april 2009

7 - Landet mellan bergen, del 1

Av Psykologen - 30 april 2009 23:05

 

I landet mellan bergen bor en tomhet. Det är tystnaden som ekar mellan träden.


Landet mellan bergen är ett normlöst land. Ett laglöst land. Ett ingenmansland. Där lever de som syndat och vägrat förlåtelse. Där lever de som vänt makten ryggen. Där bor några som förpassats mot sin vilja, utkastade för att sona sina brott. Några har irrat dit av misstag, förvånade över vart stegen lett dem.


I landet mellan bergen upplevs njutningar av aldrig skådat slag, lustar som bara den normlöse kan förstå. Där pågår fester för länge, där sover man när man önskar och mäter inte tiden. Där bjuder man på andras mat och lämnar dörren öppen då man går. Det är ett galet land, det är världen upp och ned. Där firar man känslan och skrattar åt förnuftet. Där ställer ingen några frågor och ingen söker efter rätta svar. Där rättar man moralen efter livet och vägrar låta livet ge efter för moralen.


Så säger myterna om landet mellan bergen. En plats i anarki.


Det underligaste med landet mellan bergen är dock att ingen talar där. Vänliga ansikten hälsar med ett leende, välkomnande främlingar bekräftar med en nick, men inte ett ord lämnar deras läppar. Det är förbannelsen som vilar över landet mellan bergen. Det är det pris dess invånare betalar för sin frihet.


Ett liv i evig tystnad. Det är tystnaden som ekar mellan träden.


 
 
Ingen bild

Psykologen

30 april 2009 23:08

På språket over there:

The Land Between the Mountains, part 1

In the Land Between the Mountains resides an emptiness. It is the silence echoing among the trees.

The Land Between the Mountains is a country lost of norms. A lawless country. A no man's land. There live sinners who refused absolution. There live those who turned their back on coercive power. There live those banished against their will, rejected in order to expiate their crimes. Some have wandered there by mistake, surprised by where their steps led them.

In the Land Between the Mountains pleasures are experienced in ways never seen, lusts only the normless man can understand. There festivities go on and on, people sleep when they wish and time is not measured. There they give of others' food and leave their doors ajar when they leave their houses. It is a crazy land, it is the world turned upside down. There emotion is celebrated and reason ridiculed. There no questions are asked, and no one searches for the answer. There the definition of what is right is adjusted to life's demands and life is not let to give way to morality. So says the myths of the Land Between the Mountains. A place of anarchy.

The strangest thing about the Land Between the Mountains, however, is that nobody talks there. Friendly faces greet with a smile, welcoming strangers confirms with a nod, but not a word leaves their lips. It is the curse that hangs over the Land Between the Mountains. It is the price the people pay for their freedom. A life of eternal silence. It is the silence echoing among the trees.


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:43

Jag pausar här.   Därför att just den här virtuella platsen just nu spelat ut sin roll. För att den givna titeln inte längre går att använda. Jag har ett yrke som inte går att skriva om, inte så gränslöst som såhär.   Här tystnar psykolog...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:17

Fantasierna är fortfarande kvar. Fantasierna om att möta honom igen. Det är precis det de handlar om, varken mer eller mindre. En oändlig rad av möten. På affären, i parken, på en exotisk ort dit vi båda åkt samtidigt, i en stad i Europa vi båda besö...

Av Psykologen - 20 januari 2016 22:20

Jag plockade fram en gammal säkerhetskopia som jag gjort av en tidigare PC som krashat för flera år sedan. Jag letade efter en video som givits mig, i ett anfall av nostalgisk längtan triggat av min halvtomma dubbelsäng när mannen som älskar mig jobb...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards