psykologen

Direktlänk till inlägg 27 februari 2009

Makalösa målningar

Av Psykologen - 27 februari 2009 19:16


I barnsboksserien Mina Första Fakta dimper månadens bok ner i brevlådan som en skänk från samhällseliten med underrubriken "En magisk resa i konsthistorien". Med de bifogade frågekorten får barnet leka en enkel frågesport efter att ha lyssnat på sagan några gånger. Jag skummar frågekorten med sällsam lycka i hjärtat. C kommer snart att kunna känna igen de mest kända verken av Da Vinci, Monet, Van Gogh, Hopper och Munch, han kommer att kunna skilja impressionism från kubism, och peka ut ett abstrakt motiv. Dessutom kommer han att kunna skilja ett stafli från en palett och namnge fem typer av konstformer. De är alla bara ord och bilder, att lära sig känna igen Mona Lisa är inte annorlunda än att lära sig känna igen Askungen. I själva verket är det nog lättare med tanke på att Askungen går igenom flera klädbyten och en klassresa medan Mona Lisa behåller samma pose och frisyr på alla bilder.


Mamman jäser av självgod girighet inför det kulturella kapitalets skimrande månadspeng.

 
 
Ingen bild

Henrik

27 februari 2009 23:52

Mina barn kan skilja på Beatles, Sabbath, Stones och Ramones. De kan skilja ett kringelkrokigt och skevt accord från strömlinjeformat skval. Däremot tänker de genast Scream 3 om du nämner Munch för dem!

 
Ingen bild

How

28 februari 2009 10:23

How can I follow this blog?

 
Ingen bild

Psykologen

28 februari 2009 12:15

How: I don't understand the question, you have the URL so you just add it to your favourits and use it I guess..? There is no automatic function for following it if that's what your asking for.

I noticed some blogs have a function for automatic translation into english, perhaps THAT is what your asking. Bloggagratis is not using it but if you are ambitious you could do it yourself on: http://translate.google.com/

They have the best online translation tool that I have come across. It's not perfect, but pretty good. It does more than translate word for word.

 
Ingen bild

How

28 februari 2009 14:57

Thank you! You answered my question. I was just queries about if their was a automatic function.

 
Ingen bild

Psykologen

28 februari 2009 16:55

Henrik: Jag drar mig till minnes innehåll och åldersgräns för Scream-filmerna och undrar vad du egentligen visar för dina barn, varav den äldsta är 12-13 år om jag minns rätt. Tidig härdning? :-O

How: You make me curious to how you found the blog since it's in swedish.. unless you know me somehow.. or did you read one of the texts that have the translation added as a comment?

 
Ingen bild

How

28 februari 2009 17:59

It was just a Coincidence.

 
Ingen bild

Psykologen

28 februari 2009 18:12

How: You are a person of few words, I believe. :) A mystery. If you found it by coincidence, how come you return since it is not in a language you know?

 
Ingen bild

How

28 februari 2009 18:43

I added you to my favorites of course :)

 
Ingen bild

Psykologen

28 februari 2009 19:20

Gaaaarrgh, I am trying to make you tell me what it is about my blog that you like. C'mon, give it to me.

(är det här den här vägran att bjuda till som Bek snackar om?)

 
Ingen bild

How

28 februari 2009 20:31

Some things are better left unspoken....

 
Ingen bild

psykologen

28 februari 2009 20:53

mhmmmm

 
Ingen bild

Henrik

28 februari 2009 21:02

Jamen du vet hur det är. Jag arbetar hårt för brödfödan. När jag sedan kommer hem väntar soffan med sin inställsamma mjukhet. Och slumrandes kan jag inte styra över makten. Barnen ser sin chans och knappar in fel våldskanaler på tvn... men vid såna tillfällen är det en himla tur att jag inte har tillgång till vuxenkanaler!

 
Ingen bild

Psykologen

28 februari 2009 21:08

Ah jag hör att du resonerar som det amerikanska folket som rasade då den första sex-akten besudlade deras rena upplevelse av spelserien Grand Theft Auto.

 
Ingen bild

Henrik

28 februari 2009 23:41

Yepp. White trash, unite and take over. Våld föder våld och sex föder mer slödder. Eh, nu känner jag mig så där intrikat igen...

Ett sånt lustigt sammanträffande att jag måste skriva in koden "skev" för att få ett :-) och kunna posta denna kommentar!

 
Ingen bild

Hm?

14 mars 2009 14:01

Elitism, det som kommer att få det maktfullkomliga övre skiktet i samhället att obönhörligen och våldsamt falla till marken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:43

Jag pausar här.   Därför att just den här virtuella platsen just nu spelat ut sin roll. För att den givna titeln inte längre går att använda. Jag har ett yrke som inte går att skriva om, inte så gränslöst som såhär.   Här tystnar psykolog...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:17

Fantasierna är fortfarande kvar. Fantasierna om att möta honom igen. Det är precis det de handlar om, varken mer eller mindre. En oändlig rad av möten. På affären, i parken, på en exotisk ort dit vi båda åkt samtidigt, i en stad i Europa vi båda besö...

Av Psykologen - 20 januari 2016 22:20

Jag plockade fram en gammal säkerhetskopia som jag gjort av en tidigare PC som krashat för flera år sedan. Jag letade efter en video som givits mig, i ett anfall av nostalgisk längtan triggat av min halvtomma dubbelsäng när mannen som älskar mig jobb...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards