psykologen

Direktlänk till inlägg 20 januari 2009

Nu eller en annan gång

Av Psykologen - 20 januari 2009 08:32


Det slår mig hur olika sätt människor lever sina liv på. Hur några lever med dörren stängd i väntan på att rätt person ska knacka på och hur andra lever med hjärtat på vid gavel och låter sig fullkomligt slås omkull av ögonblickets kraft. Hur vissa lever med hjärtat mitt i kroppen och andra i huvudet. Hur några är rädda för sina känslor eller inte känner dem och andra låter sig dränkas av dem med risk att inte kunna andas.


Det slår mig hur ingenting är lättare att tro på än någon annans förtröstan.


Hur ingenting är lättare att lita på än någons annans förtroende.


Hur ingenting är lättare att bli förälskad i än någon annans ömhet.


 
 
Ariel

Ariel

20 januari 2009 10:29

Jag tänker att ingenting borde vara lättare att lita på än någons förtroende.. men upptäcker att det är lättare sagt än gjort.

http://arielsblogg.wordpress.com

 
Ingen bild

Psykologen

20 januari 2009 15:52

På vilket sätt har du känt att det är svårt?

Kanske tänker vi på olika saker.

Det jag menar är att det sker ett utbyte av tillit. Eller att tillit bygger på utbyte. Tllit är t ex inte att ösa ut sitt bagage på någon annan och vänta sig att de ska bära det. Så finns det människor som gör och man kan lätt missta det för förtroende och intimitet då personen i själva verket söker en avstjälpningsplats och bekräftelse snarare än närhet och utbyte.

Det förtroende jag talar om här handlar om att våga riskera något genom att dela med sig av något som lämnar en uppenbart sårbar.

Hm.. ska försöka komma på ett exempel.

Om någon säger:
Det här har hänt mig, det vet ingen annan och det är så jobbigt att berätta.

Det är utlämnande men det skiljer sig från om någon säger:
Jag har tänkt så mycket på dig sedan vi möttes, jag önskar att du fanns vid min sida.

Att vara den första som avslöjar sina känslor för den andra är en enorm risk men att känna förtroende att då ge tillbaka blir så mycket lättare.

 
Ingen bild

Psykologen

20 januari 2009 15:57

(Att då istället får ett osympatiskt svar på sitt avslöjande är förstås oerhört förnedrande och en käftsmäll som ekar ända in i själen.)

 
Ariel

Ariel

20 januari 2009 18:49

Jag menar egentligen bara att det är svårt att visa sårbarhet inför en annan människa.

Att våga lita på någon annan kan upplevas lite som att balansera på en slak lina. Fallet tycks vara oundvikligt, och den enda frågan är: Hur ont gör det, när jag ramlar?






http://arielsblogg.wordpress.com

 
Ingen bild

Psykologen

20 januari 2009 19:54

Javisst.

Och där det så lätt att säga att det är värt risken efter att man just att lyckats en gång. Men svårare när man måste göra det först utan att veta hur det ska gå. Som du sa ja.

 
Ingen bild

Psykologen

21 februari 2009 01:19

På engelska:

It strikes me how differently people live their lives. How some are living with the door closed while waiting for the right person to knock and how others live with their hearts wide open and is let themselves be completely turned over by the force of moment. How some are living with their heart in center of the body and some in the head. How some are afraid of their feelings or do not know them and some allow themselves to drown in them at risk of not being able to breathe.


It strikes me how nothing is easier to believe than someone else's faith.


How nothing is easier to trust than someone else's trust.


How nothing is easier to fall in love with than anyone else's tenderness.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Måndag 6 maj 18:48

Perhaps you will always be my parallell line  forever one step and an infinity away and perhaps no one will ever know me like you After all we are the same but sometimes two people can have an undeniable connection everything in common  a...

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 22 oktober 2023 00:17

Många gånger har jag tänkt att den relationen jag upplevde med mannen från andra sidan bergen var ett missbruk. Att den intensiva närheten blev en drog och att jag därför måste värja mig emot den för alltid. Därför att den annars sipprar upp i mellan...

Av Psykologen - 24 september 2023 19:09

The real cause of suffering is the reaction of the mind; the reaction is repeated moment after moment, intensifying with each repetition, and developing into craving or aversion. This is what in his first sermon the Buddha called tanha, literally "...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards