psykologen

Direktlänk till inlägg 17 september 2008

En egen röst, min egen tröst

Av Psykologen - 17 september 2008 18:37

 

Narrato ergo sum.

Jag berättar alltså finns jag.


Min klasskamrat kommenterar min blogg (muntligen) med en undran om hur jag egentligen hinner med allt och syftar på såväl själva skrivandet och tanken bakom som det jag skriver om inkl mousserande, grannbesök, pluggande, diskuterande och annat. Ja alltså, jag gör ju liksom ingenting annat än det helt enkelt, svarar jag, smått fundersam och lite skamsen över min ackumulerade datortid. T ex sparar jag en massa tid på att inte träna. Mind over body, tankefascistens slagträ mot kroppsfixeringens tennisboll! Njae.. Men jag tänker att om jag hade en sambo, som min klasskamrat har, då skulle jag förmodligen/förhoppningsvis prata med honom om allt det jag skriver om i stället. I brist på partner gör jag mig själv till min egen samtalspartner, min objektifiering av mig själv som ger mig en känsla av verklighet (ontologiskt trygghet) och sammanhang.





Min röst bland hundratusentals, men den finns i första hand för mig och i andra hand för läsarna, vilka de nu är. De gånger jag fastnar för någon annan där ute är det för att jag upplever att de skriver med var jag kallar för ”en egen röst”. Jag kan inte säga exakt vad det är men det är något som skiljer dem från andra. Ett särdrag jag uppskattar som någonstans förenar mig med dem. Alla har naturligtvis sin egen röst, men jag menar ”egen” dels i betydelsen deras egen, trygg i sig själv, sitt språk och sina ord och egen som i avvikande, unik, annorlunda från mängden. Fullkomligt godtyckligt förstås. Ett sökande efter kontraster som är det enda sätt på vilken människan kan förstå sig själv och sin värld och därmed detta ett sätt för mig att förstå mig själv och min värld. Helt enkelt ett navelskådande utan like. Det är vad jag gör med mina dagar. Men kom igen nu, jag skriver ju inte bara mig själv, jag skriver om vad jag tycker om annat också. ;)




 
 
Ingen bild

Grannen

18 september 2008 13:52

Man kan läsa böcker, titta på tv och följa 20 följetonger eller så kan man sitta vid datorn. Visst är det konstigt man måste försvara datortid, men aldrig tvtid?

 
Ingen bild

psykologen

18 september 2008 14:12

Jag försvarar den inte, jag skryter med den. :D

 
Ingen bild

Jessica

19 september 2008 10:40

Igår formulerade jag tanken: om jag ägnade all min lediga tid till att lära mig nåt nytt, så kanske jag skulle hitta nåt som jag faktiskt blev väldigt bra på.

Sen formulerade jag svaret: jag håller på att bli bra på att skriva.

 
Ingen bild

grannen

19 september 2008 11:17

Snyggt Jessica. Själv har jag gett upp, jag blir aldrig väldigt bra på något, bara ganska okej på många saker. Och det får väl vara okej "de me". Nån måste ju vara sån också :D

 
Ingen bild

Jessica

19 september 2008 15:07

Grannen, jag hoppas verkligen att du blir mer än ok i det du kommer att jobba med om nåt år. Hm, jag känner att jag blir lite orolig här!

Få se, du har nåt konstigt utslag här. Sitt kvar så ska jag bara googla ordet kallbrand.

 
Ingen bild

Psykologen

19 september 2008 15:45

Hehe, ja hon beter sig redan som en doktor innan utbildingen ens är påbörjat så det bådar nog gott. Om jag vill låna en värktablett får jag frågan "var har du ont och varför?" vilket avgör vilken sort hon hämtar från sitt personliga apotek.

 
Ingen bild

Grannen

19 september 2008 18:27

Hmm hur man är definieras ju lite av sammanhanget. Jag tror jag kommer bli en ok utövare av det yrke jag väljer. Jag tror inte jag blir något stjärnskott med superkarriär och 40 böcker publicerade i mitt ämne. Inte den som blir anmäld för inkompetens heller. Men så där svenskt mittemellan. Helt okej. Schysst. Men inte bäst.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:43

Jag pausar här.   Därför att just den här virtuella platsen just nu spelat ut sin roll. För att den givna titeln inte längre går att använda. Jag har ett yrke som inte går att skriva om, inte så gränslöst som såhär.   Här tystnar psykolog...

Av Psykologen - 20 januari 2016 22:20

Jag plockade fram en gammal säkerhetskopia som jag gjort av en tidigare PC som krashat för flera år sedan. Jag letade efter en video som givits mig, i ett anfall av nostalgisk längtan triggat av min halvtomma dubbelsäng när mannen som älskar mig jobb...

Av Psykologen - 12 juli 2015 11:06

Vi pratade här om dagen om förlossningsdepression. Det bara kom upp sådär naturligt som liknande ämnen gör bland psykologer. Skämt åsido, det var nog mer för att vi sett ett avsnitt av Barnmorskorna i East End och en kvinna drabbats av amningspsykos ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards