psykologen

Alla inlägg den 17 september 2008

Av Psykologen - 17 september 2008 18:37

 

Narrato ergo sum.

Jag berättar alltså finns jag.


Min klasskamrat kommenterar min blogg (muntligen) med en undran om hur jag egentligen hinner med allt och syftar på såväl själva skrivandet och tanken bakom som det jag skriver om inkl mousserande, grannbesök, pluggande, diskuterande och annat. Ja alltså, jag gör ju liksom ingenting annat än det helt enkelt, svarar jag, smått fundersam och lite skamsen över min ackumulerade datortid. T ex sparar jag en massa tid på att inte träna. Mind over body, tankefascistens slagträ mot kroppsfixeringens tennisboll! Njae.. Men jag tänker att om jag hade en sambo, som min klasskamrat har, då skulle jag förmodligen/förhoppningsvis prata med honom om allt det jag skriver om i stället. I brist på partner gör jag mig själv till min egen samtalspartner, min objektifiering av mig själv som ger mig en känsla av verklighet (ontologiskt trygghet) och sammanhang.





Min röst bland hundratusentals, men den finns i första hand för mig och i andra hand för läsarna, vilka de nu är. De gånger jag fastnar för någon annan där ute är det för att jag upplever att de skriver med var jag kallar för ”en egen röst”. Jag kan inte säga exakt vad det är men det är något som skiljer dem från andra. Ett särdrag jag uppskattar som någonstans förenar mig med dem. Alla har naturligtvis sin egen röst, men jag menar ”egen” dels i betydelsen deras egen, trygg i sig själv, sitt språk och sina ord och egen som i avvikande, unik, annorlunda från mängden. Fullkomligt godtyckligt förstås. Ett sökande efter kontraster som är det enda sätt på vilken människan kan förstå sig själv och sin värld och därmed detta ett sätt för mig att förstå mig själv och min värld. Helt enkelt ett navelskådande utan like. Det är vad jag gör med mina dagar. Men kom igen nu, jag skriver ju inte bara mig själv, jag skriver om vad jag tycker om annat också. ;)




Av Psykologen - 17 september 2008 08:44

Vi får välja en av fyra böcker att läsa och diskutera under moment 2. Jag har hysteriskt beslutsångest mellan följande verk av Anthony Giddens:


-Modernitet och självidentitet

Hela grejen med ambivalensen och tomheten och den existentiella krisen! Den vill jag läsa!


-Intimitetens omvandling. Sexualitet, kärlek och erotik i det moderna samhället.

Ooooooo! Den handlar bl a om hur relationsmönstret på senare tid har gått mot en gradvis upplösning av det romantiska kärlekskomplexet och bygger på en ömsesidig tillfredställelse som ställer oerhörda krav på den enskilde individens sociala förmåga. Den vill jag läsa!


Det är ett omöjligt val! Giddens säger: Du har alltid ett val! Äh. Hinner jag läsa båda, det är den verkliga frågan?!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards