Direktlänk till inlägg 3 september 2008
”I de tidigaste samhällsformerna rådde jämlikhet mellan könen och sexuell promiskuitet”, läser jag i avsnittet om Durkheim i min röda sociologibok samtidigt som jag lyssnar med mindre än ett halv öra på C's berättelser om dagen. Precis då jag läser denna mening säger C:
-Idag när vi låg i soffan och såg film, jag och M, då pussade M mig.
Jag lägger ner min bok.
-Jaså? På munnen? undrar jag.
-På munnen och ryggen och jättemånga gånger, säger C.
-Oj då.. hon kanske är kär i dig då?
-Nej, hon får inte vara kär i mig, jag är ju kär i någon annan! C ser förskräckt ut.
-Jaha.. så vad ska du göra åt det här då? undrar jag, väääldigt högt i den proximala utvecklingszonen för relationsansvar.
-Men hon är inte kär i mig! menar C. Hon tycker bara jag är söt.
Intressant..
-Så man behöver inte vara kär för att pussas då, man får pussa någon om man tycker den är söt? frågar jag.
-Ja! C trippar iväg med lycklig självsäkerhet.
Hm.. moraliskt inlärning? undrar samvetet. En avslappnad inställning till sexuella relationer i släkten möjligtvis? funderar det reflekterande minnet och syftar på diverse korspollinering, skilsmässor, adoptioner, älskare och älskarinnor, öppna förhållanden mm i familjen. Jämlikhet och promiskuitet? säger Durkheim och samhället regredierar.
Perhaps you will always be my parallell line forever one step and an infinity away and perhaps no one will ever know me like you After all we are the same but sometimes two people can have an undeniable connection everything in common a...
Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...
Många gånger har jag tänkt att den relationen jag upplevde med mannen från andra sidan bergen var ett missbruk. Att den intensiva närheten blev en drog och att jag därför måste värja mig emot den för alltid. Därför att den annars sipprar upp i mellan...
The real cause of suffering is the reaction of the mind; the reaction is repeated moment after moment, intensifying with each repetition, and developing into craving or aversion. This is what in his first sermon the Buddha called tanha, literally "...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 |
9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | 30 |
||||||||
|