psykologen

Direktlänk till inlägg 21 juli 2008

Ordkrig

Av Psykologen - 21 juli 2008 20:41

Ett krig pågår mellan mig och P! Hon bjöd in mig till ett spel på Facebook som går ut på att komma på så många ord som möjligt av 6 givna bokstäver. Kakbit, tänkte jag första gången och upptäckte till mitt stora förtret att det här spelet är hur svårt som helst! Ibland finns det 25 möjliga alternativ och jag kan trycka ut kanske fyra-fem stycken. Arrgh, anagramfasoner! Nu har jag naturligtvis blivit tillfälligt besatt av att knäcka speleländet. Jag som tyckte jag var bra på engelska, men vem har hört talas om ord som  "gnat", "tinge", "tine" eller "teaing". Vadå? Att tea? Räven som spelar Alphabet Jungle är sur.


Sedan loggar man in i godan ro och får ett uppviglande meddelande från spelatillverkaren att nu har minsann P "showed you who's boss and beaten your score of..".  P, jag ska doppa dig i grytan (det är det som händer om man förlorar spelet, man blir kokt av en kannibal)! Den här matchen är icke avgjord!


(jamen vad ska man göra då när det regnar hundar och katter, anyway?)

 
 
Ingen bild

P

21 juli 2008 23:37

Hihihi :) Eller, snarare: moahahahaha!!! >:]

 
Ingen bild

Bek

22 juli 2008 11:38

91 800 poäng på medelnivån. Är det bra? :-P

 
Ingen bild

Bek

22 juli 2008 15:51

103 950 på svåraste! :-D

 
Ingen bild

Psykologen

22 juli 2008 17:17

*mummel mummel morr*

 
Ingen bild

Psykologen

22 juli 2008 17:41

Men hallå där! Det är ju fusk, mister engeLSK-lärare där! Öj! Fuuuusk!

Hur går det för dig i Quiz-en "namnge tio hamburgare på tid", va va va? Va?

*mummel*

 
Ingen bild

Psykologen

22 juli 2008 17:52

By the way, P har 150 850 i High Score..

(P, har du suttit och spelat hela dagen lr? Vissa av oss har ju ett jobb. *mummel*)

 
Ingen bild

P

22 juli 2008 18:35

Tror att både jag och Bek hamnat på topplistan (läs: nördlistan) ;) Vi väntar bara på att du ska sälla oss till vår skara! Jobb? Jodå, men inte under semestern! :)

 
Ingen bild

P

22 juli 2008 18:38

(med risk för dubbelt inlägg) Korrigering så ingen behöver irritera sig: "[...] ska sälla dig till vår skara!"
:)

 
Ingen bild

Psykologen

22 juli 2008 20:41

Böj er för härskaren. Nu är hon på listan.

 
Ingen bild

Bek

22 juli 2008 21:05

Vardå? Själv ligger jag på medel-listan med drygt 130 000 poäng.

 
Ingen bild

Psykologen

22 juli 2008 21:29

Jag ligger på svårlistan med.. *konstpaus* 198918 poännnnnng. *Utrymme för applåder*

 
Ingen bild

Incognita

22 juli 2008 21:40

*Applåderar högtidligast och nickar gillande*

 
Ingen bild

Bek

23 juli 2008 00:13

Yay! Tjusigt. Fattar dock inte hur man kan få så mycket poäng. Ibland kommer man ju inte ens halvvägs trots att man tar alla ord. Grmpfl.

 
Ingen bild

P

23 juli 2008 00:48

nattens tips är att plocka de bästa spelen, dvs de som har många ord att fylla i!

 
Ingen bild

Psykologen

23 juli 2008 09:13

Javisst. Utan tvekan en taktikfråga. Det måste finnas fyra spalter och samma spel tenderar att återkomma. Jag skulle gissa att de som ligger på all-time topplistan har någon slags fotografiskt minne förutom tvärsäker fingersättning.

 
Ingen bild

Psykologen

23 juli 2008 09:40

Kognitiv förklaring: Det här är en form av cued recall. Det har visat sig att förmågan att minnas ökar dramatisk med hjälp av ledtrådar för framplockning.

Det finns experiment där försökspersonerna kunnat minnas häpnadsväckande 500-600 ord då de själva fick välja ledtrådar, men då handlar det om ordpar.

Sedan finns det en del teori om logik, problemlösning och expertis som går att tillämpa på den här typen av uppgift.

Nördpoäng till mig som just tillämpade en instuderingsfråga från februari. :D En av våra lärare forskar på det här. Vi fick göra två av hans tester (ordflöde och minne med och utan ledtråd) och sedan dola på med det i SPSS.

 
Ingen bild

Bek

23 juli 2008 13:46

Och jag mitt dumma benhuvud upptäckte inte förrän nu att man kan klicka fram spel med många rader!!! Tog lite tid att spela sig igenom alla "korta" spel och sedan vänta på att allt ska laddas om...

 
Ingen bild

Psykologen

23 juli 2008 15:17

ja eller hur :D

 
Ingen bild

Bek

24 juli 2008 21:58

Förbannad vare den dagen då Alphabet Jungle kom in i mitt liv!
Men kolla poänglistan nu. Känner du flåset i nacken? Nafset i hälarna? :-)

 
Ingen bild

Psykologen

25 juli 2008 07:20

Ojojoj.. det börjar bli hett (tätt) här.. Jag kan se framför mig hur du slog näven i bordet åt de där sista nedrans poängen. :)

Mitt anagram var nreays, en tacksam kombination, vilket var ditt?

Apropå det, det låg en lapp på hyllan under mitt vardagsrums i några månader innan den blev städad, där jag hade skrivit upp följande som någon sa på TV: "yearning, it has got to hurt otherwise it is only wanting"

 
Ingen bild

Psykologen

25 juli 2008 07:41

Förloraren bjuder på chokladmousse. ;)

 
Ingen bild

Bek

25 juli 2008 09:42

Mitt anagram var AAAAAA! Så det så!

I'm not yearning. I'm CRAVING.

Cognacsspetsad? :D

 
Ingen bild

Psykologen

25 juli 2008 16:50

Tja du får spetsa den med vad du vill. :D

 
Ingen bild

Psykologen

25 juli 2008 19:12

Nåväl, skulle det nu falla sig så att han skärper till sig och tar hem turneringen så finns följande alternativ tillgängliga ur min dessertbok:

"Romchokladmousse" fungerar säkert med alternativ sprit
"Dekadent vit chokladmusse"
"Dubbelchokladmousse"
"Apelsinchokladmousse"

Motiverad nog eller är herrn sugen på mer?

 
Ingen bild

Bek

26 juli 2008 11:29

Tja, med tanke på den senaste tidens utveckling på highscore-fronten så överlåter jag valet av smaksättning till dig.

MOAHAHAHAHAHA MOAHAHAHAAAA

 
Ingen bild

Psykologen

26 juli 2008 17:14

"Bek made mincemeat of you in Alphabet Jungle. He scored 204916 points. Are you going to let him get away with that? Click here to beat his score.11:32"


*mumm... äh* Jag lägger mig. Tack för god match. :)


*planerar inköp av blockchoklad och grädde*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Måndag 6 maj 18:48

Perhaps you will always be my parallell line  forever one step and an infinity away and perhaps no one will ever know me like you After all we are the same but sometimes two people can have an undeniable connection everything in common  a...

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 22 oktober 2023 00:17

Många gånger har jag tänkt att den relationen jag upplevde med mannen från andra sidan bergen var ett missbruk. Att den intensiva närheten blev en drog och att jag därför måste värja mig emot den för alltid. Därför att den annars sipprar upp i mellan...

Av Psykologen - 24 september 2023 19:09

The real cause of suffering is the reaction of the mind; the reaction is repeated moment after moment, intensifying with each repetition, and developing into craving or aversion. This is what in his first sermon the Buddha called tanha, literally "...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards