Direktlänk till inlägg 29 april 2009
Dessa bilder illustrerar problemet med avstängda vetenskapliga ansatser. Perspektiv bör vara kompletterande och inte konkurrerande för att uppnå förståelse.
Om man projicerar former från olika håll så framstår avbilder på olika sätt. Att enbart titta på den ena ger en missvisande förståelse. Om vi tänker oss att cylindern är en människa och projektionen mot ett plan är ett synsätt, t ex individperspektiv och den den andra är strukturellt perspektiv så inser vi att båda projektionerna behövs. Om tre olika människor projiceras mot samma plan så framstår de som lika. Vi behöver alltså båda, och vi kan tänka oss att projektioner mot fler än två plan är nödvändiga för att förstå det komplexa fenomenet människa och skillnader mellan individer.
Figuren och resonemanget hämtat ur Diagnosens Makt - Om kunskap, pengar och lidande av Gunilla Hallerstedt (red.) 2007.
Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...
Jag pausar här. Därför att just den här virtuella platsen just nu spelat ut sin roll. För att den givna titeln inte längre går att använda. Jag har ett yrke som inte går att skriva om, inte så gränslöst som såhär. Här tystnar psykolog...
Fantasierna är fortfarande kvar. Fantasierna om att möta honom igen. Det är precis det de handlar om, varken mer eller mindre. En oändlig rad av möten. På affären, i parken, på en exotisk ort dit vi båda åkt samtidigt, i en stad i Europa vi båda besö...
Jag plockade fram en gammal säkerhetskopia som jag gjort av en tidigare PC som krashat för flera år sedan. Jag letade efter en video som givits mig, i ett anfall av nostalgisk längtan triggat av min halvtomma dubbelsäng när mannen som älskar mig jobb...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 |
15 | 16 |
17 | 18 | 19 | |||
20 |
21 | 22 | 23 |
24 |
25 | 26 | |||
27 |
28 |
29 | 30 | ||||||
|