Direktlänk till inlägg 29 april 2009
Dessa bilder illustrerar problemet med avstängda vetenskapliga ansatser. Perspektiv bör vara kompletterande och inte konkurrerande för att uppnå förståelse.
Om man projicerar former från olika håll så framstår avbilder på olika sätt. Att enbart titta på den ena ger en missvisande förståelse. Om vi tänker oss att cylindern är en människa och projektionen mot ett plan är ett synsätt, t ex individperspektiv och den den andra är strukturellt perspektiv så inser vi att båda projektionerna behövs. Om tre olika människor projiceras mot samma plan så framstår de som lika. Vi behöver alltså båda, och vi kan tänka oss att projektioner mot fler än två plan är nödvändiga för att förstå det komplexa fenomenet människa och skillnader mellan individer.
Figuren och resonemanget hämtat ur Diagnosens Makt - Om kunskap, pengar och lidande av Gunilla Hallerstedt (red.) 2007.
Perhaps you will always be my parallell line forever one step and an infinity away and perhaps no one will ever know me like you After all we are the same but sometimes two people can have an undeniable connection everything in common a...
Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...
Många gånger har jag tänkt att den relationen jag upplevde med mannen från andra sidan bergen var ett missbruk. Att den intensiva närheten blev en drog och att jag därför måste värja mig emot den för alltid. Därför att den annars sipprar upp i mellan...
The real cause of suffering is the reaction of the mind; the reaction is repeated moment after moment, intensifying with each repetition, and developing into craving or aversion. This is what in his first sermon the Buddha called tanha, literally "...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 |
15 | 16 |
17 | 18 | 19 | |||
20 |
21 | 22 | 23 |
24 |
25 | 26 | |||
27 |
28 |
29 | 30 | ||||||
|