psykologen

Alla inlägg den 28 juli 2008

Av Psykologen - 28 juli 2008 22:17

 

Jag läste en ledare i lokaltidningen där skribenten skriver om vikten av sommarjobb för unga. Han menar att yrkeserfarenhet är avgörande för ungdomarnas självkänsla såväl som för deras framtida utsikter på arbetsmarknaden. Jag håller med honom så långt. ”Kanske borde företagen ta ett större ansvar?” säger han sedan och där drar jag i handbromsen.


Appapp! Vad sa han nu då?


Jag är inte så säker på att jag över huvud taget håller med om tanken att det är företagens främsta ansvar att skapa arbetstillfällen. De flesta konsumenter må hävda att de anser att det är just så vilket enligt min mening är hyckleri. Konsumenterna vill ha god service och ett lågt pris. Företagets största påverkbara kostnad är personalkostanden. Konsumenterna bryr sig inte nämnvärt om vare sig personalens lön eller arbetsvillkor så länge de får vad de vill ha och ingen kör upp etiken i ansiktet på dem, exempelvis i en hetsig TV-dokumentär. Samma människor som stödjer busschaufförernas strejk ena dagen gnäller när biljettpriset höjs med en krona nästa dag. Herre gud, ska man inte ha råd att åka buss längre, va? Eller så är det klart att sjuksköterskorna ska ha mer betalt, de gör ju ett sådant viktigt jobb, men inte ska väl jag behöva betala mera skatt också?! I individualismens samhälle är vi smygfascister allihop. Du behöver inte hålla med men påstår du något annat så tror jag dig inte.


Förresten så är det ju förskräckligt att bensinpriset går upp men nu får väl ändå politikerna göra något åt klimatfrågan för bövelen. Ska jag behöva betala skatt på olja nu också, då har jag ju inte råd att köra biiiiil? Osv.


Tillbaka till tråden. Hur var det nu med ungdomarna och företagens ansvar att ta hand om dem, höja deras självkänsla och ge dem en grund att stå på? Ja.. It is a dirty job but somebody has got to do it. I ett samhälle där utbildning krävs för allt fler jobb blir också ungdomarna allt äldre innan de börjar arbeta. Arbetsplatsen blir de här ungdomarnas första möte med en plats där de får möta konsekvenserna av sitt beteende utan omsvep. Hemma leder trots till en konflikt med föräldrarna, kanske lite mindre fickpengar eller ett förbud att gå på fest. I skolan leder trots till en irriterad blick från läraren och kanske ett sämre betyg och något år på Komvux. På arbetsplatsen får man plötsligt inte komma en enda minut för sent, man måste utföra samtliga sina arbetsuppgifter i tid och gör man inte det man ska drabbas hela arbetslaget och den sociala status som slarv GAV i skolan rasar ögonblickligen i marken då kollegorna gnisslar tänder och jobbar över. Dessutom bli man häpnadsväckande nog AV med sitt jobb om man inte sköter det. Tänka sig..


Självklart? Jag hävdar att det här är frågor vi tampas med i evighet på min arbetsplats, sommarjobbet som ”alla kan få”. Samma jobb som konsumenterna hävdar att vem som helst klarar av samtidigt som de ständigt får för dålig service. Säg hej till samma gamla vanliga brist på logik. Ungdomar som inte har en aning om vad ett arbete är och vad det innebär och som aldrig har behövt ta ansvar för så mycket som sina egna sockar förväntas här kunna vara vuxna i samma ögonblick som de stämplar in.


Visst fostrar företagen våra barn på samma sätt som andra platser i samhället fostrar dem. Såsom alla platser i samhället ska fostra dem. Ett samhälle där alla och envar har ansvar. Har inte du barn så är det din grannes barn som ska betala din pension när du blir gammal. Har du tänkt på det? Det är i allas och en vars intresse att samtliga barn lyckas. Framför allt då barnen blir färre och de äldre blir fler. Ska vi börja peka ut ansvar kanske vi ska hävda att det är alla medborgares ansvar att skaffa barn för att säkra sin egen framtida försörjning? Eller så lägger vi av med att peka ut ansvar. Inte vet jag.


Arbete är inte längre en skyldighet utan en rättighet. Fritid är inte längre ett privilegium utan tas för givet. Individualismen i crescendo. Jag ska ha, jag ska göra, jag ska vara. Varför ska jag bidra, det är ju jag som ska få, jag som ska bli och jag som ska finna mitt ”sanna jag”. När tar det slut? När alla skriker JAG så högt att jorden exploderar?


Ingen röd tråd, snarare en härva. Sorry.. Hela jag är full av härvor.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards