psykologen

Alla inlägg den 1 juni 2008

Av Psykologen - 1 juni 2008 22:05

Jag gjorde i ett svagt ögonblick vuxenpoängtestet på Facebook och fick veta att min ålder borde var 40,3 år. Jahapp.. ja.. det förklarar ju vissa saker. Eller nåt. Men.. brukar 40-åringar verkligen fylla i vuxenpoängtest på Facebook?


Vi håller just nu på med en ministudie om ungdomarns identitetskapande på internet. En av slutsaterna handlar om hur viktigt nätet blivit för att hålla koll på den sociala marknaden. Världen i min hand och min hand i världen så att säga. Gemensamt för alla våra informanter är att de är negativa till fenomenet men ändå känner att de måste vara en del av det. Oavsett vad man tycker om communities som Facebook med alla sina knasiga funktioner så går det inte att förneka att bekantskapskretsens förehavanden sänds ut i cybervärlden på hög volym och ständigt leder till nya samtalsämnen IRL.


För skojs skull kan jag tillägga att jag gjorde ett ett fysiologiskt test för någon mysko wellness-firma för ca ett år sedan. Där räknades min metaboliska ålder ut till 18 år. Ungflicka med grått hår, det var det mitt gamla användarnamn betydde på ett främmande språk. Jag gillade det. Synd bara att ingen förstod det. Den tvärspråkliga kopplingen var för komplicerad.

Av Psykologen - 1 juni 2008 19:18


"Om du ser kvinnan spinna klockvis så betyder det att att du använder högersidan av din hjärna. Spinner kvinnan åt andra hållet så använder du vänstra hjärnhalvan.


Vissa, likt jag och brorsan min, kan se kvinnan spinna åt båda hållen (titta ett par sekunder på hennes fötter). Enligt Universitet Yale i USA som genomfört en studie på 5 år kan bara 14% av det amerikanska folket se kvinnan spinna åt båda håll.


(Varför kvinnan är naken vet jag ej.)"


Kopierat från den här sidan. Ett sådant populärt test som just nu skickas världen runt på internet. Artikeln saknar specifika referenser så ta det med en nypa salt. Hittills har jag inte hört någon påstå att de inte kan se kvinnan snurra åt båda hållen. Däremot är det bekant att vi gillar att trycka ner det vi uppfattar som överheten för att försäkra oss om vår egen förträfflighet och vår förmåga att opponera oss mot etablissemanget. Därav berättar man t ex även gärna i skolan hur en betydande del av de amerikanska collegestudenterna inte klarar av att utföra Piagets konservationsuppgift med den lutande flaskan, en färdighet man normalt uppnår före tonåren. Det här visar om inte annat på vilken hegemoni vi upplever att vi lyder under.


Sedan var det där med den nakna kvinnokroppen också.. Det måste har varit otroligt svårt att komma på ett lämpligt objekt att använda i studien för att snurra på. En avklädd Lara Croft kan ju i alla fall alla amerikaner känna igen..?

Av Psykologen - 1 juni 2008 15:40

 

Igår befann jag mig på fel sida stan, west side, och väntade på att bussarna skulle börja gå så att jag skulle kunna komma hem. Mitt middagssällskap tog en nämligen en taxi hem 10 minuter innan jag hittat ut från dansgolvet och jag har redan gått hem från stan ett par gånger för mycket för att vilja utsätta mig för den oändliga promenaden. I syfte att fördriva tiden föreslog jag en film men blev istället serverad ett tankepussel. Ett sådant där knep och knåp-spel som har 25 rätta lösningar och 250 000 felaktiga (enligt ägaren). Lite som mitt liv då, höhö. Ivrig att bejaka Skalman-sidan hos mig själv ägnade jag en nitisk halvtimme åt att försöka lösa det. Klockan var 4 på natten och mina kognitiva förmågor rimligtvis något utmanade av sömnbrist och droger. Den sadistiska spelinnehavaren tog sig under tiden en tupplur på soffan, vaknade till slut och bad mig ge upp ett flertal gånger innan jag kapitulerade. Då hade jag nått fram till 75% av lösningen, om man nu kan räkna så. De sista fyra bitarna vägrade passa ihop.


Jag erkänner mig besegrad av logiken.


Ändå kan jag inte riktigt släppa tanken på att leta upp det nedrans tankepusslet på affären och giva det på moppo för gammal ost.


En lättare vardagsvariant av OCD? Doktorn rekommenderar avhållsamhet.

Av Psykologen - 1 juni 2008 07:02

Suck.. Jag har gått vilse i min dörröppning. Jag kommer inte ihåg vilket som är in och vilket som är ut. Nu står jag bara här och ser fånig ut.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards