Direktlänk till inlägg 1 maj 2013
Det finns tillfällen då smärta, kval, sorg eller oro blir så påtaglig att den tar över hela medvetandet. Det kan vara samma tillfällen som jag tidigare kallat för slukhål. Det är tillfällen då det inte längre är möjligt att vara rationell. Ett tillstånd av strömlöshet och mörker. Eller som de drömmar där telefonen inte fungerar. Ett tillstånd av hjälplöshet.
Jag har lärt mig att det är där meditationen kan hjälpa, om träningen skett tidigare. Vid ett sådant tillfälle då sinnet tycks förlamat, då det inte går att förflytta sig ur det som smärtar och slår, då är det för sent att börja. Varje försök till kamp slås brutalt till marken och ingen lösning uppenbarar sig. Ingen lättnad, ingen nåd för ett sinne i panik. Men där finns ett ytterligare alternativ; att kapitulera inför det som sker.
Det viktiga i dessa situationer blir att låta bli att handla. Ett beslut kan bli ett ödesdigert sådant då sinnet är förblindat av smärta. Räddningen kan ligga i att klara av att vänta. Det meditationen lär oss är att sinnet är föränderligt. Ingenting varar för evigt hur svårt och arbetsamt det är än är. I natt kommer våg efter våg av plågande tankar, minnen, fantasier att skölja över medvetandet. I morgon blir något annat. Vänta till imorgon. Vänta en dag till. Det är det lilla andrummet vi behöver när det är som värst.
Perhaps you will always be my parallell line forever one step and an infinity away and perhaps no one will ever know me like you After all we are the same but sometimes two people can have an undeniable connection everything in common a...
Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...
Många gånger har jag tänkt att den relationen jag upplevde med mannen från andra sidan bergen var ett missbruk. Att den intensiva närheten blev en drog och att jag därför måste värja mig emot den för alltid. Därför att den annars sipprar upp i mellan...
The real cause of suffering is the reaction of the mind; the reaction is repeated moment after moment, intensifying with each repetition, and developing into craving or aversion. This is what in his first sermon the Buddha called tanha, literally "...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||||
|