psykologen

Alla inlägg den 3 maj 2008

Av Psykologen - 3 maj 2008 18:42

Vilken fantastisk dag!  För tre veckor sedan gick jag över isen med skolbarnen i snålblåst och snöryra. Idag satt jag på en sten vid sjön och kände på vattnet. Gräsmattorna är krattade, halva rabatten är rensad. Sonen och lill-grannen har badat. Nya sommarkjolen är invigd och solskyddstuben öppnad. En sen sommarlunch blev intagen på uteplatsen och inte nog med det; Jag lyckades spetsa till mina makaroner och bacon med inte mindre än fem olika grönsaker och två kryddor. Dra på trissor och kom igen på jul, som återigen gamla mamma brukar säga. Mamma som fyller 69 år idag och har fått en duett av "Ja må hon leva" insjungen på telefonsvararen då hon inte behagade svara.


På måndag fyller min väninna 30 år och vår bekantskap fyller 20. Otroligt det också. Jag håller som bäst på att förbereda en present till henne som inte går att köpa för pengar. Den inbegriper (...hemligt i 2 dagar till...). P och jag lärde känna varandra i fjärde klass och brevväxlade under fem år på det traditionella sättet då jag flyttade söderut för att börja femman. I alla dessa brev som jag i äkta nördanda sorterat och satt i pärmar kan man inte bara läsa om vad vi sysslade med och tänkte på som nypubertala ungdomar utan även sådant som vår chock över att portopriset höjdes över 2.10 kr, Ebbe Carlsson var bög och AIDS kom till världen. Här i norrland där P bodde börjades det rökas och snattas i affärer och i Stockholms förort där jag bodde integrerades Jugoslaviska flyktingar i mängder och kallades envist för turkar av sina svenska grannar. Inbitna rasistgäng drev mellan skolor och stadsdelar medan mobbade skolkamrater hamnade på sjukhus. Föreningen Friends grundare gick ännu i mellanstadiet, tillsammans med oss andra 78:or.


Det var delar ur decennieskiftet 89-90-91. Ikväll ska jag fortsätta med 90-talet. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards