psykologen

Alla inlägg den 19 februari 2012

Av Psykologen - 19 februari 2012 16:54

Den fjortonde februari seglar in i ögonvrån och den nya partnern meddelar att det där bara är ett kommersiellt jippo. Jahapp. Inga ömhetsbetygelsen att vänta då med andra ord. Som dag och natt skulle man kunna säga om man jämför och vem kan låta bli.


Hur som helst. I slutet på dagen har dock partnern lyssnat på P1 och delat med sig av en internetsida med feministisk porr. Jahapp. Visst, varför inte. Jag är inte den som är den. Jag anar en kompromiss. Kanske kan vi omvandla dagen för den barnsliga kommersiella romantiken till dagen för den vuxna jämställda leklusten.


Internetsidan utlovar material som värnar om naturliga kroppsideal, kvinnas rätt att vara kåt och utagerande, motstånd mot kapitalism och patriarkat, mångfald och normbrytande tänk förpackat i ett gör-det-själv-format. Feministisk porr ska handla om sexuellt njutning med kvinnan som subjekt har jag hört.


För all del. Nog är det annorlunda. Med reservation för att filmerna utspelar dig i den värld där vi lever och i den världen är det fortfarande kvinnorna som är rakade och mannens könsdelar som är svullna. En recensent kallar filmerna för en blandning av konst, politik och erotik. Och kroppsvätskor? Jag får väl hålla med. Vissa filmer är vackra, andra är mest konstiga, alla är spännande. Åtminstone första gången. Alla utmanar de sinnet och kroppen, inte minst för att de serveras i en ram vi inte är vana vid. Någon sur kommentator kallar dem för skit, du kommer inte att bli upphetsad. Mm, det kanske beror på vad vi är tränade att tända på. Kan porr över huvud taget vara feministisk? undrar någon.


Oavsett. Jag gillar idén. Den om alla hjärtans dag.


Sidan heter dirtydiaries.se.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards