psykologen

Alla inlägg den 8 juni 2011

Av Psykologen - 8 juni 2011 16:12

Det finns någonting förmätet i det han säger. På ett nästan omärkligt sätt antar han en position där han talar ner till mig. Det riktigt tråkiga är vad som händer med mig då han gör det. Han tar på sig auktoritetskostymen och jag går omedelbart ner på knä. Jag förminskar min upplevelse och rättar mig efter hans. Det sker på sekunder och jag märker det inte förrän det redan har hänt.


Ibland förleds jag att tro att vi kan kalla oss medvetna och ställa oss utanför systemet för att enbart betrakta det. Sedan upptäcker jag att det förstås inte alls fungerar så. Och det är som tydligast, inte där det händer andra, utan där det händer oss.


I eftermälet av förnedringen får jag plötsligt syn på något nytt. Det jag först förstått vänds upp och ned. Jag tackar för jämförelsen där den fungerar som den ska och jag konstaterar att han har fel. Det är inte oföränderligt och förloppet är inte linjärt. Känslor och tankar interagerar inom ramarna för det givna sammanhanget. Förändra kontexten – förändra allt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards