psykologen

Alla inlägg den 3 mars 2011

Av Psykologen - 3 mars 2011 08:56

Vad hade du önskat? frågade hon.

Jag vet inte, svarade jag.. kanske att få säga något över huvud taget.


Att få säga något över huvud taget.


Eva Magnusson skriver om kulturen som betydelsevävar som människan spinner runt sig och ständigt befinner sig i och beroende av. Kulturen erbjuder individen ett förråd av möjliga betydelser för att göra sin upplevelse begriplig. Människor söker stöd hos varandra med sina berättelser föra att reparera de sprickor i den gemensamma vardagligheten som uppstår då något avvikande och oberipligt sker.


Här letar jag mitt eget språk och står samtidigt inför paradoxen. Hur kan något berättas då inga symboler finns tillgängliga för att bära berättelsen? Hur kan något nytt sägas då det inte finns några ord som beskriver det som hänt? Och hur kan den nya väven skapas då berättelsen ständigt förnekas av dem som har rätten att definiera vad som är sant?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards