psykologen

Alla inlägg den 14 januari 2011

Av Psykologen - 14 januari 2011 13:46

Natten inför tentan. Mördardrömmen hälsar på. Alltid inför prestationer. Men något är totalt annorlunda.


I filmen Inception tränas det undermedvetna mot intrång genom självförsvar och en slags mentala bot-ar jagar runt med maskingevär efter främmande entiteter.  Filmen är inget vidare men tanken är inte helt tokig.


Jag drömmer en fullkomligt underbar dröm. Jag drömmer att han är här. Han som försvann förra året. Han ligger hos mig i sängen och han passar mig perfekt. Som han gjorde då. Han är varm och trygg och så verklig att det är ofattbart. Till slut måste jag resa mig på armbågen och syna honom ordentligt.  


Är du här? Är det verkligen du? frågar jag.


Visst är det han. Otroligt, tänker jag och glider sakta upp ur drömmen till mot en enorm besvikelse där medvetandet meddelar att detta är en dröm.


Jag klamrar mig fast!


Tillbaka på samma varma trygga plats förstår jag. Det här är inte är han. Det kan inte vara det. I stället talar drömmen om för mig att det här är en annan som är försvunnen. Mitt ex, han som försvann på riktigt för två och ett halvt år sedan, han som krockade och dog. Det är han som lånat ut sitt spöke. Han har låtit sitt spöke ta en annan form för att ta hand om mig, just inatt då jag behövde stöd. Han kom för att jag ropade på hjälp.


Så säger drömmen till mig och jag känner en enorm tacksamhet.


Men vadå mördardrömmen då?


Jo, på andra sidan rummet reser sig en annan version av samma kropp som ligger intill mig likt en terminator-figur. Jag vet inte längre vem som är vem men den här är ute efter den andre. Han kan inte se honom men försöker få tag i honom. Plötsligt försöker alla hindra honom från att ta sig därifrån. Tre kopior av en kvinna blockerar hans väg och jag försöker vräka henne åt sidan. Jag kämpar för hans rätt att ta sig hem. Han måste gå nu.


På den plats där han till slut…


lämnar...


(beam me up Scotty!)


…sjunker jag ihop för att skrika ut min sorg. Till slut. Så ska det vara. Det är vad alla förväntar sig. Det är vad jag vill. Men där snörs min strupe samman och inte ett ljud slipper ut. Jag är stum.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards