psykologen

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2010

Övergångsångest

Av Psykologen - 29 augusti 2010 03:20

Nu kommer övergångsångesten på allvar och tankarna virvlar i sinnet som fallna höstlöv från ett träd. Från lysande gröna till brinnande röda till multnande svarta. Den vinande vinden skrattar åt mig där den blåser undan mina drömmar och rycker all min längtan ur mina händer. Inte här, inte då, inte nu, inte Du. Den kalla höstsolen ler överseende. Dags att gå vidare, säger den och vänder sig bort. Dö idag och lev imorgon. Blommorna kommer igen.

 
 
Tjejen som kom upp i tö

Tjejen som kom upp i tö

29 augusti 2010 07:27

Vad är det för fel på tjejen som jag skriver om? Hon saknar spärrar. Jag tror seriöst att hon förgiftade mig m.m

http://to.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Psykologen

29 augusti 2010 12:37

Spelar det någon roll? Du väljer själv om du vill vara hennes vän eller inte.

 
Ingen bild

Nyfiken

3 september 2010 17:07

En fundering, Jag blev informerad om ett meditationsband från en klasskamrat som utövar meditation, efter att hon testat meditationen själv ville hon inte låna ut bandet eftersom meditationen var mycket kraftfull, hon berättade att metitationsrösten (på kasettbandet) guidar meditatören in i döden och beskriver nogrannt hur lungorna fylls med vatten tills man kvävs. Min klasskamrat berättade att syftet med meditationen är en symbol för förändring, att man måste "dö" för att kunna släppa något gammalt.

Tror du att det kan finnas några risker att genomföra en sånhär meditation? isf vilka och varför?

 
Ingen bild

Psykologen

3 september 2010 19:07

Hm ja.. jag har själv inte kommit i kontakt med den här typen av övning. Som psykolog jobbar man alltid med evidensbaserade tekniker och jag skulle inte rekommendera något utan att granska det först. Det är också svårt för mig att uttala sig om något jag inte känner till.

Spontant tycker jag att den här övningen låter ångestskapande och en fara med att framkalla ångest på egen hand tänker jag mig är att man kanske inte vet vad man ska göra av de känslor som uppstår och reagerar på ett destruktivt sätt.

Själv lärde jag mig meditationsövningar som en del av en studiecirkel baserade på en kliniskt beprövad metod med bevisat goda effekter. Det var ett självhjälpsmaterial så tanken är att man kan göra det själv, men gruppen ger en möjlighet att diskutera upplevelsen vilket jag tror är att föredra, oavsett om övningen skulle vara riskfylld eller inte. Terapeutiska metoder är psykiskt utmanande och jag tycker att de bör utövas i samarbete med utbildade och kunniga personer.

 
Ingen bild

Psykologen

3 september 2010 19:09

Då folk plötsligt ställer frågor så återaktiverar jag väl "ställ en fråga-funktionen".

 
erica

erica

14 september 2010 14:53

Hej!
Följ gärna min blogg som handlar om kampen för friheten och lyckan utan låsta dörrar.
Det skulle få mig starkare att fortsätta skriva!
Erica

http://ekblaad.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:43

Jag pausar här.   Därför att just den här virtuella platsen just nu spelat ut sin roll. För att den givna titeln inte längre går att använda. Jag har ett yrke som inte går att skriva om, inte så gränslöst som såhär.   Här tystnar psykolog...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:17

Fantasierna är fortfarande kvar. Fantasierna om att möta honom igen. Det är precis det de handlar om, varken mer eller mindre. En oändlig rad av möten. På affären, i parken, på en exotisk ort dit vi båda åkt samtidigt, i en stad i Europa vi båda besö...

Av Psykologen - 20 januari 2016 22:20

Jag plockade fram en gammal säkerhetskopia som jag gjort av en tidigare PC som krashat för flera år sedan. Jag letade efter en video som givits mig, i ett anfall av nostalgisk längtan triggat av min halvtomma dubbelsäng när mannen som älskar mig jobb...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards