psykologen

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2010

Termin 7

Av Psykologen - 14 augusti 2010 12:02

Det fjärde året är i antågande. Då många andra utbildningar varit över i det här skedet känns det som att denna går in i en ny fas. Den kommande året ser annorlunda ut på flera vis. Kurser går upp på avancerad nivå, klientarbete sträcker sig parallellt under två års tid såsom även egenterapi. Någon typ av extra arbete kommer att vara nödvändigt för min del för att få pengarna att gå ihop. Dessutom har jag tackat ja till det uppdrag jag blivit erbjuden från min praktikplats att genomföra som examensarbete. Allt detta kräver en helt annan slags planering och disciplin än tidigare. På ett märkvärdigt sätt har jag lyckats allokera de resurser jag behöver utan att ha haft just detta syfte i åtanke. Det har liksom ordnat sig. Såsom Set brukade säga. Såsom jag aldrig trodde att det kunde göra då jag inte förstod att ordningen behöver en riktning, en slags ryggrad att linda sig omkring, och en lyftad blick. 


Ett sätt att översätta ett citat från Lao Tsu ur min bok och författarens tillägg som tål att funderas på:


Ödets flod flyter överallt, den kan bryta av åt höger eller vänster men alla ting är beroende av dess kraft för att leva och den vänder sig aldrig ifrån dem. --- Men ödets flod orkar inte bära ett sinne fyllt av själviskhet och upptagenhet.


(The great Tao floats everywhere. It may go left or right. All things depend on it for life, and it does not turn away from them. --- But the winds of the Tao cannot carry the heart heavy with selfishness and preoccupation.)


 
 
Ingen bild

Grannen

15 augusti 2010 02:49

Ett vet man, att floden aldrig stannar av. Man kan åka med och paddla lite höger/vänster eller bara åka med ibland. Men inte stå stilla.

 
Ingen bild

Psykologen

15 augusti 2010 12:01

Mm, här har vi en metafor att utforska för att förstå mindfulnessbegreppet. :)

Ett ögonblick av mindfulness är ett tillfälle då vi medvetet väljer att sluta paddla. Vi försöker inte ta oss i någon särskilt riktning, vi funderar inte över hur vi ska ta oss någonstans. Vi stannar upp, lägger ner våra åror och ser oss omkring. Vi konstaterar att vi rör oss av oss själva, vi lägger märke till landskapet som glider förbi. Detta är att ägna sig åt VARANDE i stället för GÖRANDE. Vi värderar inte heller det vi ser som vackert eller fult, bra eller dåligt utan iakttar det som det är. En blomma, ett hus, en virvel i vattnet. Vi lägger märke till impulsen att ta paddeln igen när vi färdas i en oönskad riktning, och väljer att inte agera.

Vi lägger också märke till just det du sa, att landskapet hela tiden rör sig, föremål omkring oss kommer och går, känslor inom oss kommer och går. Vi accepterar att floden inte går att stoppa och att ingenting vi ser omkring oss går att fånga och hålla kvar.

Och vad är då lidande? Skulle vi drabbas av kärlek till ett vackert träd och desperat klamra oss fast vid dess grenar skulle smärtan dra och lita i vår kropp. Skulle vi ständigt återskapa en inre bild av vad som tidigare passerat skulle sorg uppta vårt sinne. Skulle vi ägna vår uppmärksamhet åt att spana framåt efter forsar och vattenfall skulle vi missa allt som finns omkring oss just nu. Och tar vi vår paddel och försöker kontrollera vår båt så sliter vi ut oss i trötthet och faller till slut samman i tårar.

 
gift till ditt barns farfar

gift till ditt barns farfar

5 september 2010 09:15

Jag har väl sett det krassa verkligheten för länge för att förundras och orka fördjupa mig i de filosofiska och psykologiska kringelkrokar som vårt liv och vår värld randas av. Men eftersom jag också kämpat långt längre än sju terminer kan jag bara säga att det värsta är över. Ju längre man kommer desto mer inser man att man ändå inte kan behärska allt och då kan man liksom luta sig tillbaka i den känslan och ta in det man orkar och tycker är värt ens möda. Livet är ju så mycket mer och efter terminer av slit börjar man så smått kunna skymta detta. Eller som Roland säger innan resan till Tallin: "Efter regn kommer solsken. Det finns en morgondag och så vidare". Ha det gott.

http://www.schrink.bloggplatsen.se

 
Freudiansk felskrivning?

Freudiansk felskrivning?

5 september 2010 09:17

Jag hoppas ju att jag inte är gift TILL min man utan MED min man. Men det får du nog fråga honom om.

http://www.schrink.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Psykologen

5 september 2010 19:08

Hehe ^^

Ja.. jag hoppas väl att detta svävande i den filosofiska oändligheten ger en slags bakgrund till den krassa verkligheten så att inte den känns om allt. Men Roland uttrycker sig onekligen kärnfullt. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Psykologen - Tisdag 2 jan 21:38


Jag längtar till landet som icke är,ty allting som är, är ja
g trött att begära.Månen berättar mig i silverne runorom lan
det som icke är.Landet, där all vår önskan bli underbart uppfylld, landet, där alla våra kedjor falla,landet, där vi svalka v
år ...

Av Psykologen - 19 december 2023 20:27

Jag delar den här videon idag eftersom det här är något jag hade behövt få höra få många år sedan, då när jag var den andra kvinnan och min kärleksaffär med en upptagen man brutalt tog slut, i princip över en natt, och lämnade mig i en avgrund av sor...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:43

Jag pausar här.   Därför att just den här virtuella platsen just nu spelat ut sin roll. För att den givna titeln inte längre går att använda. Jag har ett yrke som inte går att skriva om, inte så gränslöst som såhär.   Här tystnar psykolog...

Av Psykologen - 18 juni 2016 21:17

Fantasierna är fortfarande kvar. Fantasierna om att möta honom igen. Det är precis det de handlar om, varken mer eller mindre. En oändlig rad av möten. På affären, i parken, på en exotisk ort dit vi båda åkt samtidigt, i en stad i Europa vi båda besö...

Av Psykologen - 20 januari 2016 22:20

Jag plockade fram en gammal säkerhetskopia som jag gjort av en tidigare PC som krashat för flera år sedan. Jag letade efter en video som givits mig, i ett anfall av nostalgisk längtan triggat av min halvtomma dubbelsäng när mannen som älskar mig jobb...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards