psykologen

Alla inlägg den 2 juli 2010

Av Psykologen - 2 juli 2010 09:32

Så här förklarar Gregory Kramer ensamhet:


Vi söker njutning och undviker smärta, det här tåget är även herr Freud med på, inte sant? Interpersonellt lidande är den smärta som uppstår i relation till andra. En sjukdom ger personligt lidande i sig själv med det obehag den orsakar i kroppen. Den bär också med sig interpersonellt lidande i form av t ex skam att behöva be om hjälp av andra, att vara till belastning osv.


Interpersonell njutning uppstår i kontakt med andra, på två grundläggande vis, menar Kramer; en självisk njutning - du underhåller mig och en altruistisk njutning - jag tar hand om dig.


Enskildhet (aloneness) är ett naturligt mänskligt tillstånd, jag är med mig själv i min kropp. Känslan av ensamhet (loneliness) är däremot inte det. Ensamhet är en manifestation av rädslan för tomhet i interpersonell form. Ensamhet bygger på ett separations-perspektiv, en föreställning om att vara annorlunda, och föds ur hungern efter njutning.


JAG blir i relation till DIG, JAG är annorlunda och avskild från DIG, i kontakt med DIG uppstår i mig en upplevelse av autonomi. (Är ni med? Jag blir hel i närheten av en annan person, inte för att den andra på något sätt kompletterar en brist i mig utan för att närvaron av den andra gör mig synlig för mig själv). JAG identifierar mig med skillnaden mellan dig och mig. Denna separation är basen för vår relation. Utifrån förståelsen om ett JAG och ett DU kan vi söka likheter hos varandra som skapar trygghet och motiverar ytterligare närmande mot ett VI. 


Närhelst denna hunger inte mättas genom kontakt med andra, uppstår lidande i form av ensamhet. I det interpersonella lidandet eller rädslan för den ryms känslor som svartsjuka, svek, ilska och hat. Vi mättar vår hunger med tvångmässig materiell konsumtion, mat, droger och arbete för att undvika känslan av tomhet. Detta är en hunger som aldrig till fullo kan tillfredställas utan enbart ges tillfällig lindring. Det är självet, identifierat med det som är avskilt och annorlunda, hungrigt efter bekräftelse, som lider.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards