psykologen

Alla inlägg den 8 juni 2010

Av Psykologen - 8 juni 2010 08:33

Min bror mailar mig ett utdrag från Wikipedia om geniet William James Sidis utan närmare motivering. Jag gissar att han fascineras över den unge mannens extrema utveckling. Det jag fastnar för är slutstycket där det berättas att Sidis dör i stroke 46 år gammal efter att ha levt isolerad och lidit av kronisk bitterhet. Det enda som tycks ha stimulerat honom var ny information och avancerad teknologi. Det här exemplet får den überintelligenta hjärnan att framstå som sin egen jaggernaut, en malande maskin som blir vansinnig om den inte får arbeta ifred. Samtidigt lyckas alltså inte herr Sidis att lösa sina sociala dilemman.


Chefspsykologen för Mensa som höll ett öppet föredrag på universitetet i våras menade att g-faktorn är och förblir nyckeln till intelligensen. Förmågan till problemlösning är universell, dvs den intelligenta människan fixar allt, även sin egen understimulans. David Wechsler, killen som tagit fram världens mest använda test av allmänbegåvning, WAIS, menar själv att skalorna är ofullständiga. Testet mäter det som i kulturen anses utgöra intelligens. Det tar inte hänsyn till sociala, moraliska och estetiska värden, säger han i manualen. Inte heller personens bakgrund eller levnadshistoria. Det är där psykologen kommer in för att göra den kvalitativa bedömningen.


Att vara begåvad och att vara fungerande är inte samma sak enligt samtida definition. Mensa-psykologen replikerar att neuropsykologerna har en grumlig förståelse av begåvningsbegreppet. Jag passar väl helt enkelt tillbaka den bollen och hävdar att hon har en grumlig förståelse av funktionsbegreppet.. William James Sidis må ha varit ett mänskligt underverk och hade troligtsvis smulat sönder taket på WAIS samtidigt som han suckat och stönat i teststolen, viftat bort sin psykolog som en irriterande fluga och begärt att få rätta sina egna protokoll (vilket kanske han inte alls skulle gjort, jag drar långa slutsatser baserat på lite information vilket är ett etiskt regelbrott och jag borde veta hut men hur som helst). Historien om Sidis sätter ändå fingret på vad en funktionsbegränsning innebär; ett handikapp som uppstår i mötet med en omgivning som inte kan hantera personens egenart och där personen inte heller förmår finna lösningar för sitt predikament. Sidis hade garanterat platsat i Mensa men lyckades inte förlika sig med livet. Vad som är intelligens förblir öppet för diskussion. Det är ett grumligt begrepp.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards