psykologen

Alla inlägg den 17 april 2010

Av Psykologen - 17 april 2010 13:30

Efter tre år på universitetet och ett år med IKSU-kort har jag nu tagit mig i kragen och släpat upp mig till gymet med instruktör och allt. Gymet har länge varit en plats som fyllt mig av obehag av flera skäl. Vandringen genom lokalen fram till första stopp är fortfarande en lök-kurva. Det åtstår att se om den gamla modellen funkar och den skalas av eller hur det blir. "Gör det och se vad som händer" är ju devisen för den orolige.


Hur som helst.. det är ändå något märkligt med de tränande kropparna som häver sig i olika meningslösa rörelser utan mål. Tvungna är vi väl, för att inte hamna i ett Wall-E-scenario med förtvinade muskler och krympt skelett. Men ändå. Det ter sig själlöst. Den kompakta muskelmassan som som vrider sig och pustar på golvet med en tyngdplatta på magen känns mekaniskt död i jämförelse med en grupp människor som rör sig i mjuka böljande rörelse på en gräsmatta i solen för att hitta styrka, balans och inre frid.


"Det går inte att räkna sånt som Bodypump om du vill bli starkare, det är bara konditionsträning för musklerna", sa min tränare. Hm, tänkte jag. Det gör mig varken från eller till eftersom jag inte går på just Bodypump. Det är för mig ännu en själlös träningsform som tråkar ut mig mycket snabbt och innehåller en slags prestationshets som jag har svårt att förlika mig med. "Ska vi köra lite extra idag!!?", ropar ledaren inför precis varenda pass (i alla fall de kanske fem stycken jag gick på innan jag lessnat). Näe, tänker jag inte alls, tänker jag. Jag är inte där för att pressa min kropp, jag är där för att lyssna på den och ta hand om den. Det är kanske därför jag föredrar de asiastisk-inspirerade träningsformerna. För att de erbjuder något annat och mera än ökande muskelmassa eller flåsig andning. 


Nåväl, 100 är väl det nya 70 när jag blir gammal och ska man hålla ihop i 110 år så är det väl lika bra att få sig lite av varje.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards