psykologen

Alla inlägg den 22 mars 2010

Av Psykologen - 22 mars 2010 19:47

Men riktigt så enkelt som igår är det inte för illamåendet går inte över, huvudvärken kom tillbaka och nu kryper fryset över ryggen och ontet ner i benen och jag blir irriterad. Nog vet jag vad det här betyder men se jag är inte en sån som blir sjuk och speciellt inte när det inte passar sig. Hela dagen har jag läst om sjukdomsinsikt och förnekande. Min uppgift på torsdag är att hålla ett motiverande samtal med någon som förnekar, skapa ambivalens för att öppna för stödåtgärder.


Men jag är inte en sån som blir sjuk, jag är en sån som blir frisk. Fort. Jag har 10 sjukdagar på 10 år. Jag har en kropp som är ”som gjord för att föda barn” och som hoppade över smärtlindring eftersom jag härdat ut för länge för att det skulle vara lönt. Jag är hög på kognitiv coping och kognitiva försvar. Jag intellektualiserar, rationaliserar, moraliserar. Jag isolerar och kompartmentaliserar. Jag håller saker och ting strikt ISÄR och när folk börjar blanda ihop saker blir jag förbannad. Jag har haft mitt hjärta i ett rum och min kropp i ett annat. Det var så jag klarade mig så länge och det var när den strategin för en stund slets ur mina händer som jag rasade och några kretsar brann.


Jag trodde att jag hann ut innan men ibland undrar jag. När jag tappar bort nyckeln för tredje gången undrar jag. När jag missar ännu ett möte då undrar jag. När jag inte klarar minnestesten då undrar jag. När någon ställer en fråga och jag helt enkelt inte förstår vad som sagts och allting bara blir blankt då undrar jag.


Men jag är inte en sån som blir sjuk. Jag är inte en sån som går sönder. Jag är inte en sån som ger upp och låter andra göra jobbet. Jag är inte en sån som känner efter.


Jag var inte en sån.


Nu är jag en annan.


Det funkar inte längre, det som alltid funkat. Min önskan går i uppfyllelse och det gör så jävla ont.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards