psykologen

Alla inlägg den 23 januari 2010

Av Psykologen - 23 januari 2010 17:40

-Jaha, vad ska vi göra åt grubblerierna nu då? Måla upp katastrofscenariot! Skriv ner alltihop, åååh så lyckliga de är och de får flera fantastiska barn och lever ett perfekt liv. Och inga tröstetankar!


Nej, inga tröstetankar. De är vidmakthållande. De sabbar exponeringen. 


Så jag försöker diskriminera utlösande stimuli, det är vad jag sysslar med. Jag lär mig skilja på minnen, katastroftankar (eller mer passande i sammanhanget; svartsjuketankar) och tröstetankar.


Minnet är en bild som flyter förbi i tanken. Ett  fotografi från det förflutna. Det väcker känslan som fanns då och sedan en sorg över att ögonblicket försvunnit. Det ger mig tacksamhet över att fått vara där och en önskan att få uppleva något liknande det igen.


Svartsjuketankarna är fantasibilder av hur det troligen är just nu, där jag inte får vara. De väcker en annan typ av smärta. En oren smärta? En förödmjukande smärta. De får mig att vilja förstöra det som tagit det förflutna ifrån mig.


Tröstetankarna är lösningen på hur de andra kan undvikas. Önskningar och halmstrån. Förföriskt söta som honung men ack så förledande. De får mig att vilja hänga kvar, att börja om, att söka övertyga med min verklighet över andras.


Tröstetankarna hindrar minnena att få ta plats. De kväver sorgen och de gör lärdomarna suddiga och svåra att bära ut. Med tröstetankarna till hjälp blir svartsjuketankarna tillfälligt svagare men kommer tillbaka med allt större instensitet när de kräver sin rätt att finnas. Utan tröstetankarna gör de mer ont i stunden men de tappar i kraft och för varje gång blir de lättare att titta på, låta vara och låta gå.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Omröstning

Hur hittade du den här bloggen första gången? (Vill du kommentera omröstningen eller definiera 'annat sätt', gå in på 'omröstningar' i kategorilistan nedan.)
 Du gav mig adressen när du var full.
 Du gav mig adressen när jag frågade efter den.
 Jag fick adressen när jag frågat femtielva gånger.
 Du tvingade på mig adressen och jag tog tveksamt emot den.
 Någon jag känner gav mig adressen och tyckte jag skulle kolla upp den.
 Jag kom hit via en länk på någon annans blogg.
 Jag gjorde en sökning på en sökmotor och ett resultat ledde hit.
 Du skrev en kommentar i min blogg med länk i din signatur.
 Jag kom hit av en slump, minns inte hur.
 Du är min hjälte, jag sökte upp dig!
 Jag sökte en psykolog, men vad är det här?!
 Annat sätt.

Arkiv

Länkar

RSS

Translation

Google Analytics

Gästbok


Skapa flashcards